CYWILIZACJI EUROPEJSKIEJ
PRZEŁOŻYŁ
KSIĄDZ STANISŁAW PUSZET
WIKARIUSZ KOŚCIOŁA ARCHIKATEDRALNEGO WE LWOWIE
––––––––
SPIS RZECZY
TOM I
ROZDZIAŁ I. Natura i nazwa protestantyzmu
ROZDZIAŁ II. O początkach protestantyzmu
ROZDZIAŁ III. Nadzwyczajne zjawisko w Kościele katolickim
ROZDZIAŁ IV. Protestantyzm i umysł ludzki
ROZDZIAŁ V. Instynkt wiary w naukach
ROZDZIAŁ VI. Różnica religijnych potrzeb ludów. Matematyka. – Umiejętności przyrodzone
ROZDZIAŁ VII. O indyferentyzmie i fanatyzmie
ROZDZIAŁ VIII. O fanatyzmie w Kościele katolickim
ROZDZIAŁ IX. Niedowiarstwo i indyferentyzm religijny, jako owoce protestantyzmu
ROZDZIAŁ X. Jaka jest przyczyna, że protestantyzm dotychczas istnieje?
ROZDZIAŁ XI. Cywilizacja odpycha instynktowo pozytywne protestantyzmu zasady
ROZDZIAŁ XII. Jakie wydałoby skutki wprowadzenie protestantyzmu do Hiszpanii
ROZDZIAŁ XIII. Protestantyzm i katolicyzm w stosunku do postępu społecznego
ROZDZIAŁ XIV. Czy istniał w epoce zjawienia się Chrystianizmu jaki inny odrodzenia pierwiastek?
ROZDZIAŁ XV. O trudnościach jakie Kościół miał do zwalczenia w dziele społecznego odrodzenia (nowość)
ROZDZIAŁ XVI. Pojęcia i obyczaje starożytności względnie do niewolnictwa. Kościół zaczyna od złagodzenia losu niewolników
ROZDZIAŁ XVII. Środki, jakich używał Kościół w celu oswobodzenia niewolników
ROZDZIAŁ XVIII. Ciąg dalszy
ROZDZIAŁ XIX. Nauka św. Augustyna i św. Tomasza o niewolnictwie
ROZDZIAŁ XX. O dwóch cywilizacji rodzajach
ROZDZIAŁ XXI. Indywiduum. – O uczuciu niezawisłości osobistej według p. Guizot
ROZDZIAŁ XXII. W jaki sposób jednostka była pochłoniętą przez starożytne społeczeństwo
ROZDZIAŁ XXIII. O postępie indywidualności pod wpływem katolicyzmu
ROZDZIAŁ XXIV. Rodzina. – Monogamia. – Nierozerwalność małżeńskiego węzła
ROZDZIAŁ XXV. Uczucie miłości
–––––––––––
Katolicyzm i protestantyzm w stosunku do cywilizacji europejskiej, przez J. Balmesa, za pozwoleniem właściciela dzieła przełożył Ksiądz Stanisław Puszet, Wikariusz kościoła Archikatedralnego we Lwowie. Tom I. Lwów. Nakładem tłómacza i Alexandra Vogla. Z DRUKARNI ZAKŁADU NARODOWEGO IMIENIA OSSOLIŃSKICH pod bezpośrednim zarządem uprzywilejowanego dzierżawcy Alexandra Vogla. 1873, str. [6]+310+[II]. (1)
(Pisownię i słownictwo nieznacznie uwspółcześniono; miejscami przekład i cytaty poprawiono i uzupełniono).
Przypisy:
(1) Por. 1) a) Rekomendacja książki J. Balmesa pt. "Katolicyzm i protestantyzm w stosunku do cywilizacji europejskiej". b) Fragment tej książki zamieszczony w "Przeglądzie Lwowskim": Fanatyzm i indyferentyzm, ich źródła i następstwa. c) Ks. Jakub Balmes, O sposobie osiągnienia prawdy. Filozofia praktyczna. d) Ks. Jakub Balmes, List do sceptyka. Problem wielości religii.
2) F. J. Holzwarth, Historia powszechna. Dzieje nowożytne. Rzut oka na czasy rewolucji religijnej.
3) Ks. Marceli Nowakowski, Heretycy i sekciarze. Marcin Luter, twórca pseudoreformacji.
4) Ks. Rivaux, Sposób wyrażania się Lutra.
5) Ks. Zygmunt Baranowski, Reformy małżeńskie Lutra.
6) "Przegląd Lwowski", "Apostolska łagodność" Marcina Lutra.
7) Ks. A. Kraetzig SI, Janssen i historia reformacji.
8) Ks. Albert Stöckl, Wyrodzenie się mistycyzmu poza Kościołem.
9) Św. Teresa od Jezusa, Starania o nawrócenie heretyków.
10) Ks. M. Hamon, Św. Franciszek Salezy nawraca heretyków. (Misja w Chablais).
11) Albert von Ruville, Metody pseudoreformatorów w walce z Kościołem.
12) "Przegląd Powszechny". M, Henryk VIII i klasztory w Anglii.
13) Ks. Stanisław Załęski SI, Karta z dziejów Kościoła w Anglii.
14) Ks. Antoni Brzeziński, Rys dziejów świętego Soboru Trydenckiego.
15) Ks. Józef Umiński, Teksty źródłowe do nauki dziejów Kościoła.
16) Bp Władysław Krynicki, Dzieje Kościoła powszechnego.
17) Sac. Franciscus Zeibert, Compendium historiae ecclesiasticae.
18) Sac. Ioannes Baptista Palma, De Martino Luthero, et haeresi ab eodem inducta.
19) Ks. Peter Einig, Usprawiedliwienie (justificatio).
20) O. Jan Jakub Scheffmacher SI, Katechizm Polemiczny czyli Wykład nauk wiary chrześcijańskiej przez zwolenników Lutra, Kalwina i innych z nimi spokrewnionych zaprzeczanych lub przekształcanych.
21) Kongregacja Św. Inkwizycji, Wyznanie Wiary dla heretyków przechodzących na łono Kościoła katolickiego.
(Przyp. red. Ultra montes).
© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Cracovia MMX-MMXV, Kraków 2010-2015
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: