CYWILIZACJI EUROPEJSKIEJ
PRZEŁOŻYŁ
KSIĄDZ STANISŁAW PUSZET
WIKARIUSZ KOŚCIOŁA ARCHIKATEDRALNEGO WE LWOWIE
––––––––
Przedmowa tłumacza
Na wstępie winniśmy się wytłumaczyć dlaczego podjęliśmy pracę tłumaczenia dzieła, które jakkolwiek cenne i znakomite, zdaje się więcej odpowiadać potrzebie minionych wieków, a nie tyle być stosownym w wieku obecnym. Dzieło to bowiem napisanym jest głównie przeciw protestantyzmowi, który w Polsce od dwu wieków już nie istnieje, a nawet w chwili swojego u nas rozwoju był tylko przechodowym zjawiskiem, i nigdy w umysłach polskich się nie wszczepił i nie wkorzenił.
Prawdą jest zaprzeczyć się nie dającą, że kiedy protestantyzm, w pierwszych swojego początku chwilach, gdy przemawiając do namiętności, podsycając pychę, cały świat postawił w płomieniach, u nas odpowiedniego dla siebie gruntu nie znalazł – dziś, gdy słaby i konający, tym mniej dla społeczeństwa naszego groźnym być może; z tej więc strony możemy być zupełnie spokojni.
Nie tak jednakże rzeczy się mają, gdy już nie o protestantyzmie jako sekcie, ale o tym, co z niego wykwitło i wyrosło, jest mowa. Dzisiejszy racjonalizm i materializm, który w reformie szesnastego wieku tkwił, jako w swym zarodzie, krzewi i rozrasta się po wielu polskich umysłach, straszne spustoszenia zrządzając. A jakkolwiek silnie ufamy, że i ta klęska jest tylko chwilową, że niebawem zdrowy polskiego społeczeństwa instynkt ze wzgardą od siebie odrzuci to, co tak jest sprzecznym z tylu wiekowym jego życiem, z tradycją jego dziejów, z całą jego wielkości i chwały historią, mimo to, nie godzi się czekać nieczynnie, aż chwast sam zeschnie i złe samo minie.
Książka Balmesa którą czytelnikom w przekładzie na język ojczysty tu podajemy, wymownie a przy tym w sposób niezbity i przekonywujący, bo rozumowanie stwierdzonymi ustawicznie popierając faktami wykazuje, jak protestantyzm podniósłszy bunt przeciw powadze Kościoła, rzucił tym samym nasienie tej absolutnej niewiary i bezreligijności, która prawdziwą jest plagą nowoczesnych społeczeństw. Dzieło to w prześlicznym systemie, odsłania nam nadto cały majestatyczny pochód europejskich narodów ku cywilizacji i dowodzi, że nie rzekoma szesnastego wieku reforma, że nie niewiara będąca owej reformy owocem, lecz katolicyzm i katolicyzm sam jeden, ucywilizował europejskie narody.
Wiek nasz zbyt często do postępu i cywilizacji odwoływać się lubi, – słowa te zbyt często dzisiaj służą wielu za pretekst do wycieczek przeciw Kościołowi – Kościół nazywają instytucją wsteczną – a bezreligijność postępem; tacy nie lubią dowodzić, lecz deklamować i twierdzić, a że i te luźne twierdzenia i czcze deklamacje niejednego już zwiodły, sądzimy że na czasie będzie dzieło Balmesa, przedstawiające nam z taką gruntownością cały rozwój tej pięknej cywilizacji europejskiej.
–––––––––––
Katolicyzm i protestantyzm w stosunku do cywilizacji europejskiej, przez J. Balmesa, za pozwoleniem właściciela dzieła przełożył Ksiądz Stanisław Puszet, Wikariusz kościoła Archikatedralnego we Lwowie. Tom I. Lwów. Nakładem tłómacza i Alexandra Vogla. Z DRUKARNI ZAKŁADU NARODOWEGO IMIENIA OSSOLIŃSKICH pod bezpośrednim zarządem uprzywilejowanego dzierżawcy Alexandra Vogla. 1873, ss. [5-6].
© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Powrót do spisu treści dzieła ks. J. Balmesa pt.
Katolicyzm i protestantyzm
w stosunku do cywilizacji europejskiej
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: