PAMIĘTNIK
OJCA GERARDA
WYDANY
PRZEZ
O. MORRISA
––––––
REJESTR
I. Dziecinne lata i powołanie moje
III. Pobyt w różnych hrabstwach
VI. Napaść
VII. Uwięzienie moje i pierwsze badania
VIII. Dalsze badania. Przemieszczenie. Więzienie moje zamienia się w punkt środkowy ruchu katolickiego
IX. Topcliffe prorokiem. Smutny koniec jego
X. Tower
XI. Tortury
XIII. Ucieczka z Toweru
XV. Znowu postrachy
XVI. Co się stało z Janem Lilly (nowość)
XVII. Jeszcze niebezpieczeństwa. Dziwne nawrócenia
XVIII. Powtórny pobyt w Londynie
XIX. Spisek prochowy
–––––––––––
Pamiętnik Ojca Gerard (1), wydany przez O. Morris. (Z angielskiego). Warszawa. W Drukarni Czerwińskiego i Spółki, ulica Śto-Krzyska Nr 1325. 1873, str. 222+[I]. (2)
(Pisownię i słownictwo nieznacznie uwspółcześniono; ilustracje od red. Ultra montes).
Przypisy:
(1) "Gerard Jan, Anglik, jezuita, ur. 1564 r. ze znakomitej rodziny hrabstwa Lancashire. Do jezuitów wstąpił w Rzymie 15 sierpnia 1588 r.; wkrótce potem udał się do Anglii, właśnie wówczas, kiedy Elżbieta najsroższe kary na katolików, a karę śmierci na kapłanów świeżo do kraju przybywających stanowiła. Gerard przez lat kilka zdołał się ukrywać, znaczną liczbę dusz do wiary katolickiej nawrócił, wielu innych w niej utwierdził i do wyższej doskonałości doprowadził. Schwytany potem, osadzony w więzieniu, wycierpiał tortury (1594). Z więzienia uszedłszy, jeszcze przez niejaki czas ukrywał się w Anglii z narażeniem życia, i pracował około zbawienia dusz; po umęczeniu o. Garneta (zob.) opuścił swój kraj; w Rzymie był penitencjarzem przy kościele św. Piotra, później przełożonym kolegium w Liège, stąd udał się do Hiszpanii i wrócił jeszcze do Rzymu, gdzie przez ostatnie 10 lat swego życia pozostawał w kolegium angielskim. Umarł 27 lipca 1637 r. Opis prac swoich i męczarni, jakie ponosił, zostawił po łacinie pt.: «Narratio P. Joannis Gerardi de rebus a se in Anglia gestis». Z tego wyjątki wydał dr Oliver w «Catholic spectator» 1826 r. Angielski przekład całej autobiografii w czasopiśmie «The Month», z r. 1867 i 1868, t. VII, s. 452; t. VIII, s. 67, 194, 502; t. IX, s. 70, 363, 509, 603; to samo po francusku w «Études religieuses», Paris 1868, t. II, s. 602 i r. 1869, t. III, s. 110; po angielsku wydał o. J. Morris w dziele «The condition of catholics under James I»; na niemiecki przełożył M. Hoffmann pt. «Memoiren eines Jesuiten, nach dem Englischen des P. Morris S. J.», Freiburg i. Br. 1872; 2-e wyd. ib. 1873; polski przekład (przez ks. [bp.] H. Kossowskiego) w «Przeglądzie Katolickim», Warszawa 1873, i stąd osobno pt.: «Pamiętnik ojca Gerard wydany przez o. Morris» (z angielskiego), Warszawa 1873". – X. W. K. [w:] Encyklopedia Kościelna podług Teologicznej Encyklopedii Wetzera i Weltego z licznymi jej dopełnieniami przy współpracownictwie kilkunastu duchownych i świeckich osób wydana przez X. Michała Nowodworskiego. Tom VI. Gabaa.-Gyrovagi. Warszawa. W DRUKARNI CZERWIŃSKIEGO I SPÓŁKI, ulica Śto-Krzyzka Nr 1325. 1875, s. 114.
(2) Por. 1) Ks. Stanisław Załęski SI, a) Karta z dziejów Kościoła w Anglii. b) O masonii na źródłach wyłącznie masońskich.
2) "Przegląd Powszechny". M., Henryk VIII i klasztory w Anglii.
3) S. Pius Papa V, a) Bulla "Regnans in excelsis". Damnatio et excommunicatio Elisabeth reginae Angliae eiusque adhaerentium. b) Catechismus Romanus ex decreto Concilii Tridentini (Katechizm rzymski według uchwały świętego Soboru Trydenckiego).
4) P. Franciscus Suarez SI, a) Defensio Fidei catholicae et apostolicae adversus Anglicanae sectae errores. b) Liceatne Catholicis Anglis templa haereticorum adire, et cum eis in ritibus communicare sine intentione cultus vel cooperationis cum illis, solum propter temporalem poenas vitandas?
5) O. Jan Jakub Scheffmacher SI, Katechizm polemiczny czyli Wykład nauk wiary chrześcijańskiej przez zwolenników Lutra, Kalwina i innych z nimi spokrewnionych, zaprzeczanych lub przekształcanych.
6) Ks. A. Kraetzig SI, Janssen i historia reformacji.
7) Prof. Albert von Ruville, Metody pseudoreformatorów w walce z Kościołem.
8) Ks. Albert Stöckl, Wyrodzenie się mistycyzmu poza Kościołem.
9) Bp Władysław Krynicki, Dzieje Kościoła powszechnego.
10) F. J. Holzwarth, Historia powszechna. a) Odrodzenie ludzkości. b) John Wycliffe i jego heretycka nauka. c) Dzieje nowożytne. Rzut oka na czasy rewolucji religijnej.
11) Ks. Jakub Balmes, a) Katolicyzm i protestantyzm w stosunku do cywilizacji europejskiej. b) Fanatyzm i indyferentyzm, ich źródła i następstwa.
12) Ks. Antoni Brzeziński, Rys dziejów świętego Soboru Trydenckiego.
13) Ks. Franciszek Hettinger, Nieomylność Papieża.
14) Ks. Kazimierz Naskręcki, Rozwody.
15) Kongregacja Św. Inkwizycji, Wyznanie Wiary dla heretyków przechodzących na łono Kościoła katolickiego.
16) S. Alphonsus Maria de Ligorio, Ecclesiae Doctor, a) Opera dogmatica. (Ex italico sermone in latinum transtulit, ad antiquas editiones castigavit notisque auxit Aloysius Walter CSsR). b) De Mariae gloriis.
(Przyp. red. Ultra montes).
© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Cracovia MMXXIII-MMXXIV, Kraków 2023-2024
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: