Z dodaniem studium:
Koniec wieku XIX-go pod względem umysłowym
Charakterystyka znamion szczególnych
––––––––
Miotam się w tym wirze, ani dla nóg
nie znajdując oparcia, ani na wierzch
nie mogąc wypłynąć".
Kartezjusz.
"Strawiwszy lata na rozmyślaniu i pra-
cy naukowej, ujrzałem w końcu nicość
wiedzy ludzkiej".
TREŚĆ
I.
Poglądy na wartość wiedzy ludzkiej:
optymistyczne, umiarkowane i pesymistyczne (sceptyczne).
II.
Kwintesencja skrajnego
sceptycyzmu. Iluzjonizm absolutny. Solipsyzm.
III.
IV.
V.
Dawid Hume. Jan d'Alembert. Emanuel Kant.
VI.
Aenesidemus-Schulze.
Jerzy Krzysztof Lichtenberg. Jan Bogumił Fichte. Schelling. Hegel. Schopenhauer.
VII.
Panowanie materializmu. Jego
przeobrażenia w sceptycyzm. Moleschott. John Stuart Mill. Hipolit Adolf Taine. Tomasz
Henryk Huxley. Herman Helmholtz. Adolf Fick.
VIII.
Powrót do filozofii Kanta. Odrodzenie
skrajnego idealizmu. Fryderyk Albert Lange. Antoni v. Leclair. Jan Rehmke. Wilhelm
Goering. Maksymilian Drossbach. Przyrodnicy i matematycy-idealiści: Czermak,
Leyden, Brücke, Rokitansky, Gauss, Riemann, Fryderyk Zöllner. Skrajny idealizm
w dzisiejszej Francji. Jerzy Lyon. H. Barnout. K. Flammarion. Amiel.
Ackermannowa. Paweł Gibier. Sceptycyzm buddyjski. Ignoramus, ignorabimus
i dubitemus Du Bois Reymond'a. G. Milhaud.
IX.
X.
––––––––
Koniec wieku XIX-go pod
względem umysłowym
Charakterystyka znamion szczególnych
TREŚĆ
I.
II.
III.
Stosunek uczonych do
spirytyzmu. Fryderyk Zöllner. Herman Ulrici. Wilhelm Wundt. Alfred Russel
Wallace. William Crookes. Paweł Gibier. Karol Kiesewetter. Vitoux. Dr Azam z Bordeaux.
IV.
Paryski kongres spirytystów w
r. 1889. Sekty. Olcott. Helena Bławacka. Krytyka spirytyzmu.
V.
Reakcja na korzyść religii i
idealizmu w życiu. H. Thamin. G. de Molinari. Współczesna
szkoła prawa karnego we Włoszech. R. Garofalo. Dzieło Anatola Leroy-Beaulieu
pt. "Papiestwo, socjalizm i demokracja". Książka pt. "Rembrandt
jako wychowawca". Ascendenci. Symboliści. Karol Letourneau. Laboratoria
psychologiczne. Zgon H. A. Taine'a. Zakończenie.
–––––––––––
Ks. Władysław Michał Dębicki, Wielkie bankructwo umysłowe. Rzecz o nowoczesnym skrajnym sceptycyzmie naukowo-filozoficznym. Z dodaniem studium: Koniec wieku XIX-go pod względem umysłowym. Charakterystyka znamion szczególnych. Warszawa 1895, str. 236. (1)
(Pisownię i słownictwo nieznacznie uwspółcześniono).
Przypisy:
(1) Por. 1) Ks. Władysław Michał Dębicki, a) Albert Stöckl (historyk filozofii i apologeta). b) Katolicka pogarda świata. c) Wariacko-zbójecka filozofia (Fr. Nietzsche). d) Filozofia nicości. Rzecz o istocie buddyzmu. e) Anioł upadły. Lamennais w oświetleniu najnowszym.
2) Ks. Marian Morawski SI, a) Filozofia i jej zadanie. b) Dogmat łaski. 19 wykładów o porządku nadprzyrodzonym.
3) Ks. Antoni Langer SI, a) Rozwój wiary. b) Pojęcie o Bogu w chrześcijaństwie i u filozofów. c) Człowiek w stosunku do religii i wiary. d) Św. Tomasz z Akwinu i dzisiejsza filozofia. e) Kardynał Jan Chrzciciel Franzelin i jego znaczenie w katolickiej nauce.
4) Bp Michał Nowodworski, a) Wiara i rozum. b) Liberalizm. c) Chrystianizm i materializm. d) Monogenizm. e) Rekomendacja książki pt. "Homo versus Darwin, czyli sprawa o pochodzenie człowieka".
5) Ks. René-Marie de la Broise SI, Religia i religie.
6) Ks. J. V. Bainvel SI, Dogmat i myśl katolicka.
7) Ks. Franciszek Kwiatkowski SI, Filozofia wieczysta w zarysie.
8) Ks. Tilmann Pesch SI, Chrześcijańska filozofia życia.
(Przyp. red. Ultra montes).
( PDF )
© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Cracovia MMV, MMXIX, Kraków 2005, 2019
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: