Dziewięć
nauk
O Sercu
Jezusowym, jako Sercu Kościoła
w zarysie
(1)
O. MARIAN MORAWSKI SI
SPIS RZECZY
Nauka
1. Serce Jezusa
źródłem łaski
Nauka
2. Serce Jezusa
źródłem hierarchii Kościelnej
Nauka
3. Serce Jezusa
źródłem Sakramentów
Nauka
4. Serce Jezusa
źródłem Najświętszego Sakramentu
Nauka
5. Serce Jezusa
źródłem ofiary Mszy świętej
Nauka
6. Serce Jezusa
źródłem prawa kościelnego
Nauka
7. Serce Jezusa
źródłem historii Kościoła
Nauka
8. Serce Jezusa
źródłem hierarchii mistycznej Kościoła
Nauka
9. Serce Jezusa
celem wszystkiego w Kościele
–––––––––––
Ks.
Marian Morawski SI (b. prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego), Kazania i szkice.
Kraków 1921, ss. 291-332. (1)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pozwolenie Władzy Duchownej:
Przypisy:
(1) Mówione w Krakowie w kościółku OO. Jezuitów na Wesołej w czerwcu 1872 r.
(2) Por. 1) Ks. Marian Morawski SI (3), a) O
nabożeństwie do Najświętszego Serca Jezusowego w stosunku do dogmatu i kultu
katolickiego. b) O ofierze Serca
Jezusowego w Najświętszym Sakramencie. c) Dogmat łaski. 19 wykładów o porządku nadprzyrodzonym. d) O
Kościele jako znaku, któremu się sprzeciwiają. e) Świętych Obcowanie. Część
pierwsza: Komunia między duszami. f) Wieczory nad Lemanem. Co robić. g) Filozofia
i jej zadanie. (Wydanie trzecie). h) Kilka słów o książce
"Filozofia i jej zadanie". (Polemika z ks. Stefanem Pawlickim CR). i) "Spowiedź"
Lwa Tołstoja. j) "Wyznania" liberała. k) Recenzja "Bez
dogmatu" Henryka Sienkiewicza. l) Klasycyzm w szkołach średnich. m) U stóp Sfinksa. n) Rzym –
Koloseum. (Wrażenia z podróży). o) Narodowość wobec filozofii i wobec
chrystianizmu. p) Asemityzm. Kwestia żydowska wobec chrześcijańskiej etyki. q) Podpieracz
katolicyzmu.
2) O. Artur Vermeersch SI, Nabożeństwo
do Najświętszego Serca Jezusa w praktyce i w teorii.
3) O.
J. V. Bainvel SI, Kult Serca Bożego. Teoria i rozwój.
4) Księża Towarzystwa Jezusowego, Serce Jezusowe. Kazania i szkice.
5) O. R. Bernard OP, Tajemnica Maryi. Macierzyństwo łaski Najświętszej Panny, jego podstawy i wielkie zadania.
6) Ks. Maciej Sieniatycki, Zarys
dogmatyki katolickiej.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(3) "Morawski Marian Ignacy h. Dzierżykraj T. J. Ur. 15
sierpnia 1845 r. w Grafenbergu na Śląsku z ojca Wojciecha, który później
owdowiawszy sam został kapłanem i Marianny z Grocholskich, siostrzenicy ks.
Stanisława Chołoniewskiego (zob.). Nauki gimnazjalne ze świetnym postępem odbył
w Metzu u Jezuitów, poczym w grudniu 1863 r. wstąpił do nowicjatu Towarzystwa
Jezusowego w Starejwsi. Wyświęcony 14 sierpnia 1870 r. w Śremie na kapłana
przez biskupa Stefanowicza, w roku następnym przez 6 tygodni z całym
poświęceniem niósł pomoc jeńcom francuskim przywiezionym do Poznania. Od r.
1873 do 1879 jest ojcem duchownym studentów filozofii w kolegium Jezuitów w
Starejwsi i równocześnie ich profesorem, poczym rektorem kolegium w Tarnopolu,
gdzie też 2 lutego 1880 r. składa profesję zakonną. Tu za jego rządów r. 1881
odprawiają się pierwsze rekolekcje dla klas bardziej wykształconych. W r. 1883
zostaje przeniesiony do kolegium krakowskiego, gdzie z polecenia ówczesnego
prowincjała Henryka Jackowskiego (zob.) zakłada i obejmuje redakcję "Przeglądu Powszechnego", którą prowadzi aż do zgonu udowadniając jego
istnieniem tezę, że wiara i wiedza, religia i nauka nie są i nie mogą być z
sobą w sprzeczności. W r. 1888 zostaje profesorem nadzwyczajnym dogmatyki
specjalnej w Uniwersytecie Jagiellońskim, którą (od r. 1891 jako prof. zwycz.)
wykłada aż do r. 1899, piastuje w r. 1894 na 5 godność dziekana wydziału
teologicznego. Wykłady jego cechowała gruntowność i jasność a nic w nich nie
było pedantycznego lub szablonowego. Kiedy w kolegium krakowskim Jezuitów
utworzono oddział pisarzy, M. został jego pierwszym przełożonym i wraz z nim
przeniósł się do rezydencji Ojców pracujących w kościele św. Barbary a
mieszkających wówczas na Grodzkiej; którego to domu został r. 1896 superiorem.
M. podobno poddał myśl ks. Jackowskiemu do umieszczenia konwiktu uczniów w
gimnazjum w Chyrowie, a w każdym razie jego ojcowizna posłużyła na wybudowanie
w znacznej części tego kolegium. † [zmarł] w Krakowie w rezydencji na Grodzkiej
6 maja 1901 r. Był to talent bogaty a wszechstronny, dusza pięknie artystycznie
wyrobiona, charakter prawy i miły, w obcowaniu pełen prostoty, której
dziedziczna dystrakcja nie psuła. Miał dar szczególny pozyskiwania dla prawdy
umysłów do niej uprzedzonych, dzięki urokowi swej rozmowy. Mile też był
widzianym i chętnie słuchanym w zebraniach towarzyskich i na rozprawach
naukowych. Zawód pisarski wcześnie rozpoczął bo r. 1870, kiedy to w Krakowie
powstało pismo pod redakcją ks. Goliana (zob.), które miało za zadanie bronić
dogmatu nieomylności przed atakami pseudopostępowej prasy. Ów "Tygodnik Soborowy" ciągle zasilał M. swym piórem. Później, jako
profesor filoz. pisywał liczne artykuły do "Przeglądu Lwowskiego".
Z nich później powstało dzieło pt.: Filozofia i jej zadanie, wyd. 3,
Kraków 1899 r., które swego autora postawiło w rzędzie najwybitniejszych
polskich filozofów. Z innych jego prac (zaznaczając, że o ile inaczej nie
podano, były wydane w Krakowie) wymieniamy: Celowość w naturze, studium
przyrodniczo-filozoficzne, wyd. 5, 1901 r.; Co to jest hipnotyzm, 1889; W
czym tkwi siła Renana, wyd. 2, 1896; Podstawy etyki i prawa, wyd. 3,
1907; Asemityzm, 1896; O pojedynku, 1892; O związku sztuki z
moralnością, 1887; W sprawie sztuki z powodu książki Stanisława
Witkiewicza "Sztuka
i krytyka u nas", 1892;
Niebo nocne a dzienne, 1900; Wieczory nad Lemanem, wyd. 5, tłumaczone
na język niemiecki, rosyjski, hiszpański, serbski, [francuski, angielski,
portugalski, holenderski, chorwacki, węgierski, japoński,] w formie rozmowy
towarzyskiej ludzi różnych zapatrywań podają apologię wiary katolickiej. Świętych
Obcowanie: część I: Komunia między duszami, 1903 (dzieło przerwane
śmiercią M - o.); Pielgrzymka życia, wyd. 2, 1892; O rozmyślaniu i
rachunku sumienia podług św. Ignacego, wyd. 4, 1893; Skarb duchowny dla
Braci Towarzystwa Jezusowego (reguły T. J. i ćwiczenia duchowne św. Ignacego),
1894; Novem officia erga Sacr. Cor Jesu ad mentem B. Margarithae Alacoque
concinnata, Tarnopol 1881; Mowa na obłóczynach Natalii z Jezierskich
Popielowej u Karmelitanek w Krakowie, 1899; O nabożeństwie do Serca
Jezusowego w stosunku do dogmatu i kultu katolickiego, 1886; Opowiadanie
Wyznawcy, Tarnów 1893; Ostatni dzień Flawiuszów, tragedia
historyczna (dzieło pośmiertne), 1910; "Spowiedź" rosyjskiego pisarza Lwa Tołstoja, 1888. Nadto w "Przeglądzie Powszechnym" z górą setka artykułów i recenzyj; 40
przemówień w Kazaniach i szkicach księży T. J.; O szkole katolickiej,
referat w Księdze pamiątkowej Wiecu katolickiego w Krakowie 1893. (Por.
Kobyłecki, Ks. Maryan Morawski T. J., Kraków 1901; Załęski, Jezuici w
Polsce, t. ostatni; Popiel Paweł, w "Przeglądzie polskim"
z 1901; J(adwiga) R(ostworowska) w nr. 109 "Czasu" z 1901)".
– Marian Bartynowski (artykuł w "Podręcznej
Encyklopedii Kościelnej"
opr. pod red. ks. Zygmunta Chełmickiego, M.–N., Tom XXVII–XXVIII. Warszawa
1912, ss. 214-215).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
( PDF )
© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Cracovia MMVI, Kraków 2006