WSTĘP NA GÓRĘ KARMELU
ŚW. JAN OD KRZYŻA
PIERWSZY KARMELITA BOSY
DOKTOR KOŚCIOŁA
––––––
SPIS MATERII
Pieśń duszy przez św. Jana od Krzyża (nowość)
Wstępu na Górę Karmelu KSIĘGA PIERWSZA
Rozdział 1. O różnych nocach na drodze duchowej
Rozdział 2. O ciemnej nocy duszy dążącej do zjednoczenia z Bogiem
Rozdział 3. O cierpieniach żądzy czyli pierwszej przyczynie tej nocy
Rozdział 4. O potrzebie umartwienia żądz
Rozdział 5. Dowody takiego umartwienia wzięte z Pisma świętego
Rozdział 6. O szkodach które dusza od żądz ponosi
Rozdział 7. Dalszy ciąg
Rozdział 8. O zaciemnieniu duszy przez żądze
Rozdział 9. O zanieczyszczeniu duszy przez żądze
Rozdział 10. O osłabieniu duszy przez żądze
Rozdział 11. O potrzebie ukarcenia żądz najsłabszych
Rozdział 12. Jakie są żądze szkodliwe
Rozdział 13. Jak wstąpić przez wiarę w noc czyli umartwienie zmysłów
Rozdział 14. Wykład drugiego wiersza pieśni
Rozdział 15. Wykład innych wierszy
KSIĘGA DRUGA
Rozdział 1. Objaśnienie pieśni
Rozdział 2. O drugiej przyczynie tej nocy, tj. o wierze
Rozdział 3. Dlaczego wiara jest ciemną nocą dla duszy
Rozdział 4. Dusza jak najdłużej trwać powinna w ciemności, żeby ją wiara mogła do wysokiej kontemplacji doprowadzić
Rozdział 5. Na czym zależy zjednoczenie duszy z Bogiem
Rozdział 6. Trzy cnoty teologalne wydoskonalają trzy władze duchowe w ciemności
Rozdział 7. O ciasnej drodze, i nagości umysłu
Rozdział 8. Żadne stworzenie ani żadne naturalne poznanie do zjednoczenia z Bogiem nie doprowadza
Rozdział 9. Dlaczego wiara może umysł usposobić do wzniesienia duszy w zjednoczeniu
Rozdział 10. Rozbiór poznań od ducha pochodzących
Rozdział 11. O niebezpieczeństwach które z poznań duchowych wypływają
Rozdział 12. O postaciach wyobrażalnych naturalnych
Rozdział 13. Kiedy postaci wyobrażalne naturalne odrzucić
Rozdział 14. O potrzebie dobrego poznania tej pory
Rozdział 15. O pożyteczności takich postaci przy początkach kontemplacji
Rozdział 16. Postaci wyobrażalne które Bóg w myślach wytwarza nie doprowadzą duszy do zjednoczenia
Rozdział 17. Jakim sposobem Bóg obdarza duszę dobrami duchowymi przez zmysły
Rozdział 18. O złym prowadzeniu dusz na drodze duchowej
Rozdział 19. Okazuje się jak udzielenia Boskie, aczkolwiek prawdziwe w sobie, mogą nas w błąd wprowadzić
Rozdział 20. Dowody z Pisma świętego
Rozdział 21. Bóg niekiedy modlitwy wysłucha lecz z nieupodobaniem
Rozdział 22. Dlaczego pod panowaniem łaski nie jest wolno żądać cudownych udzieleń jak w Starym Zakonie bywało
Rozdział 23. O poznaniach czysto duchowych
Rozdział 24. O dwóch rodzajach widzeń duchowych
Rozdział 25. O objawieniach
Rozdział 26. O widzeniach czystej prawdy
Rozdział 27. O poznawaniu tajemnic
Rozdział 28. O słowach wewnętrznych
Rozdział 29. O pierwszym rodzaju słów wewnętrznych które duch w sobie tworzy
Rozdział 30. O słowach wewnętrznych z nadprzyrodzonego działania
Rozdział 31. O słowach istotowych
Rozdział 32. O wyrażeniach nadprzyrodzonych
KSIĘGA TRZECIA
Rozdział 1. O poznaniach pamięci
Rozdział 2. O niebezpieczeństwie takich poznań
Rozdział 3. Dalszy ciąg
Rozdział 4. Dalszy ciąg
Rozdział 5. O korzyściach wyniszczenia naturalnych wspomnień
Rozdział 6. O wyobrażonych poznaniach pamięci
Rozdział 7. O niebezpieczeństwie tych poznań
Rozdział 8. Dalszy ciąg
Rozdział 9. Dalszy ciąg
Rozdział 10. Dalszy ciąg
Rozdział 11. Dalszy ciąg
Rozdział 12. Korzyści z odrzucenia wyobrażeń
Rozdział 13. O poznaniach duchowych ze względu na pamięć
Rozdział 14. Jak z pamięcią postąpić sobie
Rozdział 15. O ciemnej nocy czyli umartwieniu woli
Rozdział 16. O weselu jako pierwszym wzruszeniu woli
Rozdział 17. O weselu z dóbr doczesnych
Rozdział 18. O szkodach takiego wesela
Rozdział 19. O korzyściach odrzucenia takiego wesela
Rozdział 20. O próżności tego wesela
Rozdział 21. O złych skutkach jego
Rozdział 22. O dobrodziejstwach które na duszę spływają z wyprzania się takiego wesela
Rozdział 23. O weselu z dóbr zmysłowych
Rozdział 24. O szkodach takiego wesela
Rozdział 25. O korzyściach odrzucania takiego wesela
Rozdział 26. O dobrach moralnych
Rozdział 27. O szkodach weselenia się z dóbr moralnych
Rozdział 28. O korzyściach odrzucania takiego wesela
Rozdział 29. O weselu z dóbr nadprzyrodzonych
Rozdział 30. O szkodach takiego wesela
Rozdział 31. O korzyściach odrzucania takiego wesela
Rozdział 32. O szóstym rodzaju dóbr mogących wzbudzić wesele
Rozdział 33. O weselu z dóbr duchowych
Rozdział 34. Dalszy ciąg
Rozdział 35. O świętych wyobrażeniach
Rozdział 36. Ostrożności do zachowania przy weseleniu się z tego źródła
Rozdział 37. O kaplicach
Rozdział 38. O tymże przedmiocie
Rozdział 39. Dalszy ciąg
Rozdział 40. O szkodach mogących z weselenia się zmysłowego z takich przedmiotów urosnąć
Rozdział 41. O trzech rodzajach miejsc pobożnych
Rozdział 42. O innych zachętach do pobożności
Rozdział 43. Jak takich środków należy używać
Rozdział 44. O drugim rodzaju wesela z dóbr szczegółowych płynącego
–––––––––––
Wstęp na Górę Karmelu przez ś. Jana od Krzyża pierwszego Karmelity Bosego. Przełożył L. R. Kraków. Czcionkami Drukarni "Czasu" przy ul. Szczepańskiej L. 369. 1855, str. XII+[4]+415. (1)
(Pisownię i słownictwo nieznacznie uwspółcześniono; ilustracje od red. Ultra montes).
Przypisy:
(1) Por. 1) Św. Jan od Krzyża, Doktor Kościoła, a) Wnijście na Górę Karmelu. b) Noc ciemności i Pieśń duchowa. c) Przestrogi duchowne, których trzymać się powinien każdy, kto chce być prawdziwym zakonnikiem i dojść w krótkim czasie do doskonałości. d) Cautelae spirituales.
2) Św. Alfons Maria Liguori, Doktor Kościoła, a) O wielkim środku modlitwy do dostąpienia zbawienia i otrzymania od Boga wszystkich łask, jakich pragniemy. b) Doskonałość chrześcijańska według nauk i pism św. Teresy.
3) O. Marcin Rubczyński OCarm, Głos Pana kruszącego Cedry Libańskie. Rekolekcje.
4) O. Reginald Garrigou-Lagrange OP, a) Mistyka "Naśladowania" przystępna dla wszystkich. b) Pokora dusz postępujących. c) O różnych formach świętości.
5) O. Mikołaj Łęczycki SI, a) Pobudki do unikania grzechu śmiertelnego i kilka innych rozważań pobożnych. b) De praxi Divinae praesentiae et orationum iaculatoriarum ac variis orandi Deumque pie colendi modis. c) De piis erga Deum et coelites affectibus.
6) Św. Bonawentura Biskup, Doktor Kościoła, Żywot Pana Naszego Jezusa Chrystusa w pobożnych rozmyślaniach zawarty (Meditationes Vitae Christi).
7) O. Jan Tauler OP, a) Ustawy duchowe. b) Fałszywi kontemplatycy (kwietyści XIV wieku).
8) Ks. Alfons Rodriguez SI, O doskonałości chrześcijańskiej.
9) Ks. Karol Żelazowski, Bądźcie doskonałymi. (Na podstawie dzieła Scaramelli'ego pod tytułem "Direttorio ascetico").
10) Ks. Maciej Józef Scheeben, O. Euzebiusz Nieremberg SI, Uwielbienia łaski Bożej.
11) O. J. B. Chautard OCSO, Życie wewnętrzne duszą apostolstwa.
12) Ks. Jacek Tylka SI, a) Dogmatyka katolicka. b) O cnotach heroicznych.
13) P. Franciscus Naval CMF, Theologiae asceticae et mysticae cursus.
14) Ks. Albert Stöckl, Wyrodzenie się mistycyzmu poza Kościołem.
15) O. Augustyn Poulain SI, a) O kwietyzmie. (Ogólny rzut oka). b) Fałszywe objawienia. Udawanie. c) Przepowiednie. Niebezpieczeństwo złudzeń.
16) Bp Józef Sebastian Pelczar, a) Zboczenia pseudomistycyzmu: towianizm i kozłowityzm. b) Dążności pseudoreformatorskie.
(Przypisy i ilustracje od red. Ultra montes).
© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Cracovia MMXXV, Kraków 2025
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: