Św. Jan od Krzyża, Pierwszy Karmelita Bosy, Doktor Kościoła.

 

WSTĘP NA GÓRĘ KARMELU

 

ŚW. JAN OD KRZYŻA

 

PIERWSZY KARMELITA BOSY

 

DOKTOR KOŚCIOŁA

 

––––––

 

SPIS MATERII

 

Oświadczenie

 

Rys życia św. Jana od Krzyża

 

Spis Aprobat duchownych

 

Spis Pochwał

 

Przedsłowo tłumacza

 

Pieśń duszy przez św. Jana od Krzyża (nowość)

 

Wstępu na Górę Karmelu KSIĘGA PIERWSZA

 

Rozdział 1. O różnych nocach na drodze duchowej

 

Rozdział 2. O ciemnej nocy duszy dążącej do zjednoczenia z Bogiem

 

Rozdział 3. O cierpieniach żądzy czyli pierwszej przyczynie tej nocy

 

Rozdział 4. O potrzebie umartwienia żądz

 

Rozdział 5. Dowody takiego umartwienia wzięte z Pisma świętego

 

Rozdział 6. O szkodach które dusza od żądz ponosi

 

Rozdział 7. Dalszy ciąg

 

Rozdział 8. O zaciemnieniu duszy przez żądze

 

Rozdział 9. O zanieczyszczeniu duszy przez żądze

 

Rozdział 10. O osłabieniu duszy przez żądze

 

Rozdział 11. O potrzebie ukarcenia żądz najsłabszych

 

Rozdział 12. Jakie są żądze szkodliwe

 

Rozdział 13. Jak wstąpić przez wiarę w noc czyli umartwienie zmysłów

 

Rozdział 14. Wykład drugiego wiersza pieśni

 

Rozdział 15. Wykład innych wierszy

 

KSIĘGA DRUGA

 

Rozdział 1. Objaśnienie pieśni

 

Rozdział 2. O drugiej przyczynie tej nocy, tj. o wierze

 

Rozdział 3. Dlaczego wiara jest ciemną nocą dla duszy

 

Rozdział 4. Dusza jak najdłużej trwać powinna w ciemności, żeby ją wiara mogła do wysokiej kontemplacji doprowadzić

 

Rozdział 5. Na czym zależy zjednoczenie duszy z Bogiem

 

Rozdział 6. Trzy cnoty teologalne wydoskonalają trzy władze duchowe w ciemności

 

Rozdział 7. O ciasnej drodze, i nagości umysłu

 

Rozdział 8. Żadne stworzenie ani żadne naturalne poznanie do zjednoczenia z Bogiem nie doprowadza

 

Rozdział 9. Dlaczego wiara może umysł usposobić do wzniesienia duszy w zjednoczeniu

 

Rozdział 10. Rozbiór poznań od ducha pochodzących

 

Rozdział 11. O niebezpieczeństwach które z poznań duchowych wypływają

 

Rozdział 12. O postaciach wyobrażalnych naturalnych

 

Rozdział 13. Kiedy postaci wyobrażalne naturalne odrzucić

 

Rozdział 14. O potrzebie dobrego poznania tej pory

 

Rozdział 15. O pożyteczności takich postaci przy początkach kontemplacji

 

Rozdział 16. Postaci wyobrażalne które Bóg w myślach wytwarza nie doprowadzą duszy do zjednoczenia

 

Rozdział 17. Jakim sposobem Bóg obdarza duszę dobrami duchowymi przez zmysły

 

Rozdział 18. O złym prowadzeniu dusz na drodze duchowej

 

Rozdział 19. Okazuje się jak udzielenia Boskie, aczkolwiek prawdziwe w sobie, mogą nas w błąd wprowadzić

 

Rozdział 20. Dowody z Pisma świętego

 

Rozdział 21. Bóg niekiedy modlitwy wysłucha lecz z nieupodobaniem

 

Rozdział 22. Dlaczego pod panowaniem łaski nie jest wolno żądać cudownych udzieleń jak w Starym Zakonie bywało

 

Rozdział 23. O poznaniach czysto duchowych

 

Rozdział 24. O dwóch rodzajach widzeń duchowych

 

Rozdział 25. O objawieniach

 

Rozdział 26. O widzeniach czystej prawdy

 

Rozdział 27. O poznawaniu tajemnic

 

Rozdział 28. O słowach wewnętrznych

 

Rozdział 29. O pierwszym rodzaju słów wewnętrznych które duch w sobie tworzy

 

Rozdział 30. O słowach wewnętrznych z nadprzyrodzonego działania

 

Rozdział 31. O słowach istotowych

 

Rozdział 32. O wyrażeniach nadprzyrodzonych

 

KSIĘGA TRZECIA

 

Rozdział 1. O poznaniach pamięci

 

Rozdział 2. O niebezpieczeństwie takich poznań

 

Rozdział 3. Dalszy ciąg

 

Rozdział 4. Dalszy ciąg

 

Rozdział 5. O korzyściach wyniszczenia naturalnych wspomnień

 

Rozdział 6. O wyobrażonych poznaniach pamięci

 

Rozdział 7. O niebezpieczeństwie tych poznań

 

Rozdział 8. Dalszy ciąg

 

Rozdział 9. Dalszy ciąg

 

Rozdział 10. Dalszy ciąg

 

Rozdział 11. Dalszy ciąg

 

Rozdział 12. Korzyści z odrzucenia wyobrażeń

 

Rozdział 13. O poznaniach duchowych ze względu na pamięć

 

Rozdział 14. Jak z pamięcią postąpić sobie

 

Rozdział 15. O ciemnej nocy czyli umartwieniu woli

 

Rozdział 16. O weselu jako pierwszym wzruszeniu woli

 

Rozdział 17. O weselu z dóbr doczesnych

 

Rozdział 18. O szkodach takiego wesela

 

Rozdział 19. O korzyściach odrzucenia takiego wesela

 

Rozdział 20. O próżności tego wesela

 

Rozdział 21. O złych skutkach jego

 

Rozdział 22. O dobrodziejstwach które na duszę spływają z wyprzania się takiego wesela

 

Rozdział 23. O weselu z dóbr zmysłowych

 

Rozdział 24. O szkodach takiego wesela

 

Rozdział 25. O korzyściach odrzucania takiego wesela

 

Rozdział 26. O dobrach moralnych

 

Rozdział 27. O szkodach weselenia się z dóbr moralnych

 

Rozdział 28. O korzyściach odrzucania takiego wesela

 

Rozdział 29. O weselu z dóbr nadprzyrodzonych

 

Rozdział 30. O szkodach takiego wesela

 

Rozdział 31. O korzyściach odrzucania takiego wesela

 

Rozdział 32. O szóstym rodzaju dóbr mogących wzbudzić wesele

 

Rozdział 33. O weselu z dóbr duchowych

 

Rozdział 34. Dalszy ciąg

 

Rozdział 35. O świętych wyobrażeniach

 

Rozdział 36. Ostrożności do zachowania przy weseleniu się z tego źródła

 

Rozdział 37. O kaplicach

 

Rozdział 38. O tymże przedmiocie

 

Rozdział 39. Dalszy ciąg

 

Rozdział 40. O szkodach mogących z weselenia się zmysłowego z takich przedmiotów urosnąć

 

Rozdział 41. O trzech rodzajach miejsc pobożnych

 

Rozdział 42. O innych zachętach do pobożności

 

Rozdział 43. Jak takich środków należy używać

 

Rozdział 44. O drugim rodzaju wesela z dóbr szczegółowych płynącego

 

Góra doskonałości lub Góra Karmel. Dzieło św. Jana od Krzyża.

 

–––––––––––

 

 

Wstęp na Górę Karmelu przez ś. Jana od Krzyża pierwszego Karmelity Bosego. Przełożył L. R. Kraków. Czcionkami Drukarni "Czasu" przy ul. Szczepańskiej L. 369. 1855, str. XII+[4]+415. (1)

 

(Pisownię i słownictwo nieznacznie uwspółcześniono; ilustracje od red. Ultra montes).

 

Przypisy:

(1) Por. 1) Św. Jan od Krzyża, Doktor Kościoła, a) Wnijście na Górę Karmelu. b) Noc ciemności i Pieśń duchowa. c) Przestrogi duchowne, których trzymać się powinien każdy, kto chce być prawdziwym zakonnikiem i dojść w krótkim czasie do doskonałości. d) Cautelae spirituales.

 

2) Św. Alfons Maria Liguori, Doktor Kościoła, a) O wielkim środku modlitwy do dostąpienia zbawienia i otrzymania od Boga wszystkich łask, jakich pragniemy. b) Doskonałość chrześcijańska według nauk i pism św. Teresy.

 

3) O. Marcin Rubczyński OCarm, Głos Pana kruszącego Cedry Libańskie. Rekolekcje.

 

4) O. Reginald Garrigou-Lagrange OP, a) Mistyka "Naśladowania" przystępna dla wszystkich. b) Pokora dusz postępujących. c) O różnych formach świętości.

 

5) O. Mikołaj Łęczycki SI, a) Pobudki do unikania grzechu śmiertelnego i kilka innych rozważań pobożnych. b) De praxi Divinae praesentiae et orationum iaculatoriarum ac variis orandi Deumque pie colendi modis. c) De piis erga Deum et coelites affectibus.

 

6) Św. Bonawentura Biskup, Doktor Kościoła, Żywot Pana Naszego Jezusa Chrystusa w pobożnych rozmyślaniach zawarty (Meditationes Vitae Christi).

 

7) O. Jan Tauler OP, a) Ustawy duchowe. b) Fałszywi kontemplatycy (kwietyści XIV wieku).

 

8) Ks. Alfons Rodriguez SI, O doskonałości chrześcijańskiej.

 

9) Ks. Karol Żelazowski, Bądźcie doskonałymi. (Na podstawie dzieła Scaramelli'ego pod tytułem "Direttorio ascetico").

 

10) Ks. Maciej Józef Scheeben, O. Euzebiusz Nieremberg SI, Uwielbienia łaski Bożej.

 

11) O. J. B. Chautard OCSO, Życie wewnętrzne duszą apostolstwa.

 

12) Ks. Jacek Tylka SI, a) Dogmatyka katolicka. b) O cnotach heroicznych.

 

13) P. Franciscus Naval CMF, Theologiae asceticae et mysticae cursus.

 

14) Ks. Albert Stöckl, Wyrodzenie się mistycyzmu poza Kościołem.

 

15) O. Augustyn Poulain SI, a) O kwietyzmie. (Ogólny rzut oka). b) Fałszywe objawienia. Udawanie. c) Przepowiednie. Niebezpieczeństwo złudzeń.

 

16) Bp Józef Sebastian Pelczar, a) Zboczenia pseudomistycyzmu: towianizm i kozłowityzm. b) Dążności pseudoreformatorskie.

 

(Przypisy i ilustracje od red. Ultra montes).

 

Wstęp na Górę Karmelu przez ś. Jana od Krzyża pierwszego Karmelity Bosego. Przełożył L. R. Kraków. Czcionkami Drukarni "Czasu" przy ul. Szczepańskiej L. 369. 1855.

 

Wstęp na Górę Karmelu przez ś. Jana od Krzyża pierwszego Karmelity Bosego. Przełożył L. R. Kraków. Czcionkami Drukarni "Czasu". 1855, s. XIII.

 

Wstęp na Górę Karmelu przez ś. Jana od Krzyża pierwszego Karmelity Bosego. Przełożył L. R. Kraków. Czcionkami Drukarni "Czasu". 1855, s. XIV.

 

Wstęp na Górę Karmelu przez ś. Jana od Krzyża pierwszego Karmelity Bosego. Przełożył L. R. Kraków. Czcionkami Drukarni "Czasu". 1855, s. XV.

 

Wstęp na Górę Karmelu przez ś. Jana od Krzyża pierwszego Karmelity Bosego. Przełożył L. R. Kraków. Czcionkami Drukarni "Czasu". 1855, s. XVI.

 

Wstęp na Górę Karmelu przez ś. Jana od Krzyża pierwszego Karmelity Bosego. Przełożył L. R. Kraków. Czcionkami Drukarni "Czasu". 1855, s. 1.

 

Wstęp na Górę Karmelu przez ś. Jana od Krzyża pierwszego Karmelity Bosego. Przełożył L. R. Kraków. Czcionkami Drukarni "Czasu". 1855, s. 3.

 

Wstęp na Górę Karmelu przez ś. Jana od Krzyża pierwszego Karmelity Bosego. Przełożył L. R. Kraków. Czcionkami Drukarni "Czasu". 1855, s. 4.

 

Wstęp na Górę Karmelu przez ś. Jana od Krzyża pierwszego Karmelity Bosego. Przełożył L. R. Kraków. Czcionkami Drukarni "Czasu". 1855, s. 5.

 

Opera Mystica V. Ac Mystici Doctoris B. Joannis A Cruce Primi Religiosi Discalceati Ordinis B. V. M. De Monte Carmelo, Et Seraphicae Virginis Theresiae fidelissimi coadiutoris. Coloniae Agrippinae 1710.

 

Les oeuvres spirituelles du Bien-Heureux Jean de la Croix, premier Carme Déchaussé et directeur de Sainte Thérèse. Traduction nouvelle par le Pere Jean Maillard, de la Compagnie de Jésus. Paris 1694.

 

Les oeuvres spirituelles de Saint Jean de la Croix, premier Carme Déchaussé et directeur de Sainte Thérèse. Traduites par le Pere Jean Maillard, de la Compagnie de Jésus. Paris 1864.

 

© Ultra montes (www.ultramontes.pl)

Cracovia MMXXV, Kraków 2025

POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: