Impas w procesie pojednania FSSPX z modernistami (*)
(Artykuł z lipca 2012)
Drodzy
katolicy,
Z powodu całej tej wrzawy ostatnich miesięcy związanej
ze zbliżającą się reintegracją Bractwa Św. Piusa X z modernistami, konieczne
było, niestety, zajęcie się tymi ważnymi wydarzeniami, zarówno dla ochrony
naszych wiernych od popadnięcia w taką pułapkę jak i dla udoskonalenia i
wzmocnienia ich własnych teologicznych poglądów.
Jako że Bractwo Św. Piusa X prowadzi z modernistami
niekończące się negocjacje, to wydaje się, że dalsze mówienie na ten temat jest
stratą czasu, a wręcz "daremnym wysiłkiem". Ze względu na to, iż
negocjacje są prowadzone w tajemnicy i jako że Bractwo Św. Piusa X czyniło
wolty w swej teologicznej pozycji praktycznie od początku, roztrząsanie tego
jest niczym komentowanie kształtu chmury. Trzeba również zaznaczyć, że sam
Watykan wykonał już niemało wolt. W kwietniu, włączono zielone światła; teraz
wydaje się, że frakcje opozycyjne próbują udaremnić zaaranżowany mariaż.
Ważnym elementem w rozwoju sytuacji jest ostatnia
nominacja biskupa Novus Ordo Gerharda Müllera na przewodniczącego Kongregacji
Nauki Wiary (KNW). Jest on gorliwym zwolennikiem teologii wyzwolenia (będącej w
istocie komunizmem przyprawionym chrześcijańskim sosem) i co roku jeździł by
posłuchać ks. Gustavo Gutiérreza, który od kilku dekad jest głównym rzecznikiem
tego systemu i z którym Müller jest zaprzyjaźniony. W tradycyjnych komentarzach
przytacza się jego heretyckie poglądy na temat wieczystego dziewictwa
Najświętszej Dziewicy Maryi, Świętej Eucharystii i jedności katolickiego
Kościoła.
Konserwatywni przedstawiciele Novus Ordo zaczęli już
go bronić w tych kwestiach, jednak dość mizernie. Jednakże, ponieważ chcę
zapoznać się z dokładnym źródłem tych herezji, które przypuszczalnie wyznaje,
na razie nie będę tego komentował.
Jest on jednakże wrogiem FSSPX; chciał ich ponownie
ekskomunikować w 2009 roku z powodu udzielenia święceń kapłańskich w jego
diecezji.
Kolejnym dużym przełomem w negocjacjach FSSPX –
moderniści jest wyznaczenie arcybiskupa Novus Ordo Di Noia na głównego
negocjatora.
W ostatnim wywiadzie wygłosił bardzo interesujące
uwagi. Oto one:
• Sobory
Kościoła nie mogą popaść w błąd.
• Benedykt
nie ustąpi w kwestii autentyczności nauczania Vaticanum II.
• Vaticanum
II zawiera orzeczenia dogmatyczne.
Jest to pełnia magisterium zwyczajnego.
• Nauka
Vaticanum II dotycząca wolności religijnej jest rozwinięciem katolickiej
doktryny a nie zerwaniem z przeszłością.
• Jeśli
FSSPX się pojedna, to "będzie żywym świadectwem wskazującym, że ciągłość
przed jak i po soborze jest rzeczywista".
• FSSPX
będzie musiało uznać, że "Kościół jest chroniony od błędu przez Ducha
Świętego".
• Watykan
będzie się domagał, żeby FSSPX przyjęło zmiany w mszale z 1962 roku.
• FSSPX
będzie musiało ograniczyć swoje zastrzeżenia wobec Vaticanum II do
zwykłych teologicznych stanowisk, które przyjmują istnienie przeciwnych pozycji
jako prawowiernych (np. podobnie jak jezuici i dominikanie różnią się w
poglądach na łaskę).
• "Tradycjonaliści
muszą zostać nawróceni z postrzegania soboru jako zerwania i braku
ciągłości".
• Jeśli
sobór nie jest ciągłością, "możecie równie dobrze pogodzić się z
możliwością porażki". (Czy miał na myśli sedewakantyzm?).
• Magisterium
zwyczajne Kościoła pochodzi z Boskiej wiary.
• Podczas
soboru ojcowie (biskupi) "opracowują dokumenty w jedności z
Papieżem".
• Sobór
zawiera nauczanie obowiązujące.
Wydaje się, że rozmowy utknęły w martwym punkcie. Wszystko wskazuje, że nowa preambuła doktrynalna,
którą w czerwcu otrzymał biskup Fellay zdaje się zawierać warunki, których
FSSPX nie jest skłonne przyjąć. Ta pesymistyczna ocena była oczywista w kazaniu
biskupa Fellaya wygłoszonym 29 czerwca podczas święceń w Ecône.
Rzeczywiście, jeśli Di Noia wymaga, ażeby przyjęli to
wszystko o czym mówił w wywiadzie odnośnie Vaticanum II, to uważam, że
trzeba będzie zaciągnąć zasłony nad pojednaniem.
FSSPX przystępuje do negocjacji z teologią głoszącą,
że Kościół może błądzić w swoim zwyczajnym powszechnym magisterium; moderniści
odpowiadają im, że takie stanowisko jest niezgodne z katolicyzmem. I w tym mają
absolutną słuszność.
Jeśli się przyjmuje sobór za prawowity powszechny
sobór Kościoła katolickiego, to wtedy całe jego nauczanie dotyczące wiary lub
moralności zalicza się przynajmniej do kategorii zwyczajnego powszechnego
magisterium, i musi być przyjmowane jako pochodzące z Boskiej wiary.
Cokolwiek zaś jest przedmiotem Boskiej wiary jest z konieczności nieomylne. To
właśnie dokładnie z tego powodu obstajemy tak stanowczo przy sedewakantyzmie. Vaticanum
II jest wyraźnie doktrynalnym, liturgicznym i dyscyplinarnym zerwaniem z
przeszłością. Jedyne teologiczne wyjaśnienie takiego zerwania na soborze
powszechnym jest uznanie, że przed promulgacją tych dokumentów Paweł VI w jakiś
sposób utracił papiestwo lub, co więcej prawdopodobne, nigdy wcześniej go nie
posiadał. Promulgacja doktrynalnego błędu w imieniu powszechnego i zwyczajnego
magisterium jest oznaką jednego z dwojga: 1) Kościół katolicki zdradził swą
Boską misję i nie posiada asystencji Ducha Świętego; 2) Paweł VI nie był
prawdziwym rzymskim papieżem. Ponieważ pierwsza możliwość jest sprzeczna z
wiarą i dlatego niemożliwa, musimy wybrać drugą, która nie jest ani w
sprzeczności z wiarą ani niemożliwa.
FSSPX chciałoby powiedzieć, że w soborze istnieje
doktrynalny błąd, ale nadal jest on ważnym powszechnym soborem Kościoła.
Watykan mówi, że tego nie zaakceptuje. Co będzie dalej – czas pokaże.
Wasz
szczerze oddany w Chrystusie,
Bp Donald J. Sanborn
"Most Holy Trinity Seminary Newsletter", July 2012, ss. 1-2. (1)
Tłumaczył z języka angielskiego Mirosław Salawa
–––––––––––––––
Przypisy:
(*) Tytuł artykułu od red. Ultra montes.
(1) Por. 1) Bp Donald J. Sanborn, a) Oczekiwane porozumienie FSSPX z modernistami. b) Sprzeczności w łonie Bractwa Św. Piusa X. Analiza listów biskupów FSSPX. c) Rozkład religii Novus Ordo. d) Sprzeczność Vaticanum II z nauczaniem Kościoła katolickiego. e) Sprzeciw wobec zmian soborowych a niezniszczalność Kościoła. f) Asyż III – obrzydliwość spustoszenia w miejscu świętym. g) Góry Gelboe. Jeden z pierwszych seminarzystów abp. Lefebvre'a opłakuje upadek jego Bractwa. h) Rozmowy doktrynalne Bractwa Św. Piusa X z modernistami i "beatyfikacja" Jana Pawła II. i) Zgubne skutki kompromisów z prekursorami Antychrysta. j) Pozbądźcie się złudnych nadziei co do Ratzingera. Pytania i odpowiedzi. k) Vaticanum II, papież i FSSPX.
2) Ks. Giuseppe Murro, Nieomylność Kościoła.
3) Św. Pius X, Papież, a) Encyklika "Pascendi dominici gregis", o zasadach modernistów. b) Przysięga antymodernistyczna.
4) Mały katechizm o Nieomylności Najwyższego Pasterza.
5) Ks. Maciej Sieniatycki, Apologetyka czyli dogmatyka fundamentalna. Nieomylny urząd nauczycielski Kościoła.
6) Ks. Władysław Lohn SI, Chrystus nauczający. Ustanowienie i skład Urzędu Nauczycielskiego.
7) Kodeks Prawa Kanonicznego, Wyznanie Wiary katolickiej.
8) Akta i dekrety świętego powszechnego Soboru Watykańskiego (1870), Pierwszy projekt Konstytucji dogmatycznej o Kościele Chrystusowym przedłożony Ojcom do rozpatrzenia.
(Przyp. red. Ultra montes).
© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Cracovia MMXII, Kraków 2012
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: