ECÔNE – koniec, kropka
(Rozprawa z 1982 r.)
KS. NOËL BARBARA
---------------------------------------
Cały dramat abp. Lefebvre polega na tym, że odstąpił on od swojego powołania.
Wydaje się być niewątpliwym, iż Bóg wybrał go, by dając świadectwo wiary bronił Kościoła. W każdym bądź razie, tak się to nam przedstawiało, dlatego też pomagaliśmy i wspieraliśmy go. Dla obrony wiary nie zawahał się on dobyć miecza i oskarżyć Vaticanum II nazywając go "soborem schizmatyckim". Z drugiej zaś strony prawdą jest, że nawet w swych najbardziej klarownych wypowiedziach używał niepokojących sformułowań. Lecz zaufanie, jakie w nim pokładaliśmy nakazywało nam traktować je jako pewien rodzaj zręcznych, politycznych zwrotów, a nawet "gałązek oliwnych" wyciągniętych do tych członków neokościoła, którzy byliby skłonni je przyjąć.
Niestety! Te złudzenia nie trwały długo i w 1979 roku musieliśmy przyjąć do wiadomości: abp Lefebvre odmawiał wypełnienia Bożego wezwania.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Narodziny Ecône
Niejasne okoliczności
Pierwsze trudności
Stracona okazja
Próby pertraktacji
Od kompromisu do niesprawiedliwości
Pojawienie się lefebryzmu
Usprawiedliwienie praxis
Dopasowanie słów do okoliczności
Odmowa wyznania wiary
Zaślepienie
Aneks
Niesolidne seminarium
Mentalność partyjna
Ciężkie, ciasne rozumki
Kolektywne samozadowolenie
Hegemonia
Aneks
Zmarnowane powołanie
Pora na braterskie skarcenie
Ślepa uliczka
Mocni w wierze
Z języków francuskiego i angielskiego tłumaczyli Iwona Olszewska i Mirosław Salawa
Tekst oryginalny: Père Noël Barbara (a), Ecône point final, "Forts dans la Foi". Organe de L'Union pour la Fidélité, 2è trimestre 1982. Nouvelle série, nº 10, str. 90.
–––––––––––
Przypisy:
(a) Por. Ks. Noël Barbara, 1) List otwarty do członków Bractwa Świętego Piusa X.
2) Papieska nieomylność a dzisiejszy kryzys w
Kościele.
3) Uderzające podobieństwo reform Pawła VI do reformy
anglikańskiej 1549 roku.
4) Katolicka Msza święta a Novus Ordo Missae. Czy NOM jest
ważną mszą?
5) Czy Jan Paweł II jest modernistą?
6) Zdemaskowanie braku autorytetu władzy
Neokościoła.
7) Quare semper hoc loqueris? Dlaczego zawsze mówisz to
samo?
8) Widzialność Kościoła – szkopuł dla obrońców
Wiary.
( PDF )
© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Cracovia MMVII-MMVIII, Kraków 2007-2008
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: