O POBOŻNOŚĆI I O MODLITWIE
Św. Biskup zalecał pamięć na obecność Boga, jako rzecz nieskończenie użyteczną dla dobra dusz. Według niego pamięć ta, powinna stać się chlebem codziennym, karmiącym nasze dusze. Jak w odżywianiu ciała używamy chleba do każdej potrawy, tak też nie masz żadnego ćwiczenia duchownego, które by łatwiej i pożyteczniej mogło połączyć się z wszelkimi czynnościami, jako myśl o obecności Boga.
To ćwiczenie, mówił on, jest ulubionym zajęciem błogosławionych, albowiem ono stanowi i stanowić będzie wiekuistą szczęśliwość, według tych słów Zbawiciela: "Aniołowie ich, w niebiesiech zawsze widzą oblicze Ojca mego, który jest w niebiesiech" (1).
Jeżeli królowa Saba uważała za szczęśliwych sługi i dworzan Salomona, dlatego, że zawsze mogli znajdować się w obecności tego monarchy i słuchać mądrych słów, które płynęły z ust jego: o ileż szczęśliwszymi są dusze pamiętające ciągle o obecności Tego, którego Aniołowie pragną widzieć coraz więcej i więcej, chociaż patrzą na Niego bezustannie! Tego, o którym niepodobna by było rozmyślać i nie zapragnąć jeszcze więcej myślą w Nim się zatapiać, albowiem widok Jego nasyca i obudza pragnienie zarazem.
Najwięcej zaniedbania nawet u osób pobożnych, mówił św. Biskup, pochodzi stąd, że mało pamiętają o obecności Boga: Zbłądziłem, jako owca odłączona, ponieważ zapomniałem prawa Bożego; sądy Boże były odjęte od oczu moich, i wzrok mój zaciemnił się w każdym czasie. Prawdziwą zaś busolą, która prowadzi do portu zbawienia i doskonałości, jest ciągła pamięć na obecność Bożą. Chodź przede mną a będziesz doskonałym, mówił Bóg do Abrahama.
"Rozpoczynaj, mówi św. Biskup w swojej Filotei, każdą modlitwę, czy to myślną, czy też ustną, przez postawienie się w obecności Boga i trzymaj się tego prawidła bez wyjątku, a ujrzysz w krótkim czasie, ile ci ona pożyteczną będzie. Dusze posiadające łaskę i miłość, doznają największego szczęścia, czując się w obecności Boga swego".
–––––––––––
Duch świętego Franciszka Salezego, czyli wierny obraz myśli i uczuć tego Świętego. Tłumaczył z francuskiego ks. Adolf Pleszczyński K. Ś. T., Warszawa 1882, ss. 313-315.
Przypisy:
(1) Mt. XVIII, 10.
© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Kraków 2011
Powrót do spisu treści
Ducha św. Fr. Salezego
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: