CZYLI
NAUKA CHRZEŚCIJAŃSKA
KRÓTKO ZEBRANA
(DO NAUCZENIA SIĘ NA PAMIĘĆ)
ŚW. ROBERT KARD. BELLARMIN SI
BISKUP I DOKTOR KOŚCIOŁA
––––––––
I POZDROWIENIA ANIELSKIEGO
NAUCZYCIEL. Wyłożywszy już to wszystko w co wierzyć powinniśmy, obaczmy czy wiesz to, czego się spodziewać mamy, od kogo spodziewać się mamy, i do kogo uciekać się mamy dla otrzymania tego czego powinniśmy się spodziewać. Czy umiesz Modlitwę Pańską, to jest Ojcze nasz?
UCZEŃ. Umiem i nieźle, bo to jest pierwsza rzecz której mię nauczono na pamięć: co dzień też rano i wieczór odmawiam Ojcze nasz, Zdrowaś Maryjo i Wierzę w Boga.
N. Powiedz Ojcze nasz.
U. Ojcze nasz, któryś jest w Niebiesiech,
1. Święć się Imię Twoje.
2. Przyjdź Królestwo Twoje.
3. Bądź wola Twoja, jako w Niebie tak i na ziemi.
4. Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj.
5. I odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom.
6. I nie wódź nas na pokuszenie.
7. Ale nas zbaw ode złego. Amen.
N. Kto tę modlitwę ułożył?
U. Jezus Chrystus Pan nasz; i dlatego modlitwa ta jest ze wszystkich innych najdoskonalszą.
N. Co ta modlitwa zawiera?
U. To wszystko, o co tylko Boga prosić, i czego tylko od Niego spodziewać się mamy. Bo w tej modlitwie jest siedem próśb, z których cztery pierwsze proszą o to wszystko co dla nas jest dobre; a w trzech ostatnich prosimy aby nas Bóg wybawił od złego.
Co do dobrego: prosimy naprzód, o chwałę Bożą; po wtóre, o najwyższe dobro nasze; po trzecie, o łaskę do osiągnienia tego dobra; po czwarte, o środki do nabycia i zachowania tej łaski.
Co do złego: prosimy aby Bóg wybawił nas, naprzód, od złego przeszłego; po wtóre, od złego przyszłego; po trzecie, od złego teraźniejszego; a więc od wszelkiego złego.
N. Wyłóż słowa poprzedzające pierwszą prośbę, to jest, Ojcze nasz, któryś jest w Niebiesiech.
U. Te słowa stanowią Wstęp, z którego się uczymy, dlaczego możemy się ośmielić mówić do Pana tak wielkiego, i mieć nadzieję iż nas wysłucha. Nazywamy Go bowiem Ojcem naszym, dlatego iż nas stworzył, i przysposobił za syny swoje; a przeto uciekamy się do Niego jako dzieci do Ojca: a zaś mówiąc iż jest w Niebiesiech, przypominamy sobie iż jest Panem wszech rzeczy, a przeto iż nas wysłuchać może jeśli chce; a spodziewamy się że chce, bo jest Ojcem naszym.
N. Wyłóż pierwszą prośbę.
U. W pierwszej prośbie, prosimy Boga, ażeby świat cały poznał Go, i jak należy czcił i wielbił święte Imię Jego.
N. Wyłóż drugą prośbę.
U. W drugiej prośbie, prosimy Boga, ażeby prędko przyszło Królestwo które nam obiecał: to jest, ażebyśmy po skończeniu walki z Szatanem, ze światem i z ciałem, dostąpili wiecznej szczęśliwości, w której bez żadnej już trwogi i przeszkody, z Bogiem królować będziemy.
N. Wyłóż trzecią prośbę.
U. W trzeciej prośbie prosimy Boga o łaskę, za pomocą której powinniśmy być tak doskonale posłuszni świętym przykazaniom Jego, jako Mu są posłuszni Aniołowie w Niebie: albowiem drogą do Nieba jest posłuszeństwo przykazaniom.
N. Wyłóż czwartą prośbę.
U. W czwartej prośbie, prosimy Boga o chleb powszedni, tak o duchowny, to jest o Słowo Boże i o Sakramenty; jak o cielesny, to jest o pożywienie i odzienie. Albowiem Słowo Boże opowiadane przez Kapłanów i zawarte w księgach duchownych, tudzież Sakramenty święte, mianowicie Spowiedź i Komunia, bylebyśmy je święcie przyjmowali, są przez moc swoją środkami najskuteczniejszymi do nabycia, zachowania i pomnażania łaski Bożej, o którą w trzeciej prośbie prosimy. Zaś pożywienie i odzienie, potrzebne nam są do życia doczesnego na służbę Bożą.
N. Wyłóż piątą prośbę.
U. W piątej prośbie, prosimy Boga, ażeby nas wybawił od złego przeszłego: to jest od grzechów któreśmy popełnili: odpuszczając nam winę i karę, na którą zasłużyliśmy przez grzechy nasze. A zaś dodajemy te słowa, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom: albowiem niesłuszną byłoby rzeczą, ażeby Bóg odpuszczał nam winy nasze, jeśli my nie chcemy odpuścić winowajcom naszym, to jest tym, którzy nas obrazili i ukrzywdzili; bo krzywdy nasze, chociażby najcięższe, niczym są w porównaniu z obrazą jaką Bogu przez grzech wyrządzamy.
N. Wyłóż szóstą prośbę.
U. W szóstej prośbie, prosimy Boga, ażeby nas wyzwolił od pokus; a to, albo nie dopuszczając abyśmy kuszeni byli, albo dając nam moc potrzebną do ich zwyciężenia.
N. Wyłóż siódmą prośbę.
U. W siódmej prośbie, prosimy Boga, ażeby nas wyzwolił od złego teraźniejszego, to jest od wszelkiego utrapienia i nędzy, a także od wszelkich pomyślności i wielkości doczesnych, jeśliby te zbawieniu dusz naszych zaszkodzić miały.
WYKŁAD POZDROWIENIA ANIELSKIEGO
N. Odmów Pozdrowienie Anielskie, to jest Zdrowaś Maryjo.
U. 1. Zdrowaś Maryjo, łaskiś pełna, Pan z Tobą: Błogosławionaś Ty między niewiastami:
2. I błogosławion Owoc żywota Twego, Jezus.
3. Święta Maryjo, Matko Boża, módl się za nami grzesznymi, teraz i w godzinę śmierci naszej. Amen.
N. Czyje są te słowa?
U. Pierwsza ich część jest Archanioła Gabriela, druga św. Elżbiety matki Jana Chrzciciela, a trzecia Kościoła Świętego.
N. Dlaczego po modlitwie Pańskiej odmawiasz Pozdrowienie Anielskie?
U. Ażeby to o co proszę Boga, tym łatwiej otrzymać za wstawieniem się Matki Bożej; bo Ona jest Ucieczką i Opiekunką grzeszników, pełna miłosierdzia, wywyższona w Niebie nad wszystkie Chóry Anielskie, i najmilsza Bogu.
N. Czy nie uciekasz się jeszcze do innych Świętych w potrzebach twoich?
U. Owszem, uciekam się do wszystkich Świętych, a szczególniej do mojego Patrona i do mojego Anioła Stróża.
–––––––––––
Katechizm mniejszy czyli Nauka Chrześcijańska krótko zebrana i ułożona z rozkazu Klemensa VIII Papieża przez Kardynała Roberta Bellarmina, a z rozkazu Grzegorza XVI Papieża na polski język przetłumaczona przez Księdza ***. Nowe Wydanie. Podług wydania Propagandy w Rzymie. Berlin. W księgarni B. Behra. [1858], ss. 14-18.
© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Powrót do spisu treści dzieła pt.
Katechizm mniejszy
św. Roberta Bellarmina
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: