SYLLABUS

 

W WIEKU XX

 

HENRYK HELLO

 

DOKTOR TEOLOGII

 

–––––––

 

X.

 

STRESZCZENIE POPRZEDNICH ROZDZIAŁÓW. SYLLABUS A ZBAWIENIE

 

Teoria zgubna, powszechnie przez stowarzyszenia sekretne, przez prasę, szkolnictwo państwowe i parlamenty rewolucyjne rozszerzana, przemogła w opinii publicznej.

 

Począwszy od Rewolucji, która ją wraz z zasadami 1789 roku uświęciła, teorię tę potępili na mocy swego pasterskiego urzędu wszyscy Papieże.

 

Syllabus te potępienia streścił.

 

Przeciw niniejszym prawom człowieka, to jest przeciw buntowi i zapoznaniu praw Bożych, Syllabus utrzymuje wraz z prawem i wszechwładztwem Bożym, wszystkie zasady porządku. Dźwiga on podwaliny społeczeństwa.

 

Lecz nierząd, na podobieństwo strasznego potoku, spuszczonego ze śluz przez Rewolucję, huczy i grozi. Od północy do południa Europy, od Rosji do Hiszpanii, zbrodnie przeciw wszelkiej władzy, od Boga postanowionej, zrachować się nie dadzą, a bomby z otwierającego się wulkanu wybuchają.

 

Podczas gdy wojska regularne rozsypywać się zaczynają, międzynarodówka robotnicza liczy i zbiera niezliczone zastępy. Pod zasłoną nowoczesnych wolności, teoria anarchistyczna, siejąca wszędzie bunt, Francję już pokryła gruzami.

 

Zagraża ona całej społeczności chrześcijańskiej. Nie ma zbawienia możliwego poza powróceniem się do zasad chrześcijańskich, do praw Bożych, głoszonych i utrzymanych wobec Rewolucji przez Kościół i Syllabus.

 

Dlatego to na początku XX wieku katolicy na cześć Pana Boga, na zbawienie dusz i społeczności chrześcijańskiej, powinni uroczyście głosić przystąpienie swoje do Syllabusa.

 

In hoc signo vinces! Pod tym znakiem zwyciężysz!

 

Lecz jakże, powiecie nam, zjednać Syllabusowi tę masę uczciwych skądinąd ludzi, którzy go nawet nie znają?

 

Nie mówimy żeby wyraźne wyznanie Syllabusa miało być wymagalne od wszystkich tych, których się do odbudowy społecznej werbuje.

 

Powiadamy 1-o że nigdy poza Syllabusem społeczeństwo nie odnajdzie swej równowagi, ale że onego odrzucenie przedłuży szamotanie się społeczeństwa na bezdrożach pomiędzy anarchią a cezaryzmem i odwrotnie, cezaryzmem a anarchią, wśród błota i krwi. 2-o powiadamy, że ci którzy stanowić będą czoło i duszę ruchu odbudowy chrześcijańskiej powinni całkowicie przystąpić do Syllabusa i nigdy nie wchodzić w ugodę z przeciwnikami. 3-o że będą mogli przybrać sobie do pomocy ludzi prawych, którzy jakkolwiek nie przepatrzyli specjalnie Syllabusa, znać będą przynajmniej katechizm, a wierząc w wszechwładzę Bożą, w stanie będą walkę tę dobrze podjąć w teorii i praktyce.

 

Takimi to byli chłopi z Wandei, w Credo swoje, w Serce Jezusowe i różaniec uzbrojeni... Wystawiali się odważnie na śmierć w obronie ołtarzy swoich i wiary!

 

4-o Utrzymujemy, że nieodzownym jest w Seminariach i wyższych klasach szkół chrześcijańskich specjalny wykład o Syllabusie.

 

W czasach arianizmu księża i wierni potrzebowali zabezpieczenia przed podstępem i uwodzeniami fałszywych pasterzy, zatruwających trzodę Chrystusową. Tak rzecz zrozumieli Doktorzy Kościoła; głosili też i zwalczali niebezpieczeństwo do ostatniego tchu życia swego.

 

Dałby Bóg aby Pasterze byli w większej liczbie za nimi poszli! Nie byłaby historia Kościoła tylu zdrad zapisać musiała! "Czuwajcie i módlcie się", powiedział Chrystus Pan.

 

"Strzeżcie się fałszywych proroków".

 

W V wieku pasterze Kościoła dla uniknięcia wszelkiej ugody z heretykami i zapewnienia wiary swych ludów, uważali za nieodzowne przystąpienie swoje wyraźne do Soboru Chalcedońskiego. Dzisiaj wybiła godzina stosowna, by w niwecz matnię liberalizmu obrócić, i wyraźnie do Syllabusa, tego prawdziwego znaku przeciwieństwa pomiędzy światłem, a ciemnościami, przystąpić.

 

–––––––––––

 

 

Syllabus w wieku XX. Przez Henryka Hello, Doktora teologii. Warszawa 1910, ss. 40-42.

 

( PDF )

 

© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Cracovia MMXIII, Kraków 2013

Powrót do spisu treści książki Henryka Hello pt.

Syllabus w wieku XX

POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: