PRZEZ ZWOLENNIKÓW LUTRA, KALWINA I INNYCH Z NIMI SPOKREWNIONYCH
O. JAN JAKUB SCHEFFMACHER SI
––––––––––
ROZDZIAŁ XI
O najwyższej Głowie Kościoła
––––––
Nauka I
P. Kto jest prawdziwą i właściwą najwyższą głową Kościoła?
O. Najwyższą i prawdziwą głową Kościoła jest Pan nasz Jezus Chrystus.
P. Jestli Pan widzialną czy niewidzialną głową Kościoła?
O. Pan Jezus jest głową Kościoła niewidzialną i rządzi nim z nieba w sposób niewidzialny.
P. Czy Chrystus ustanowił jakiego Zastępcę czyli Namiestnika na ziemi, któryby Kościołem jako widzialna, najwyższa Kościoła głowa zarządzał?
O. Tak jest, zlecił On ten urząd św. Piotrowi i jego Następcom.
P. Czy św. Piotr Apostoł otrzymał większą jaką władzę niż inni Apostołowie?
O. Tak jest, o czym się z wielu jasnych miejsc Pisma św. przekonywamy.
P. Przytocz nam pod tym względem słowa Zbawiciela u świętego Mateusza, rozdz. XVI w. 18?
O. "Ty jesteś Piotrem (opoką) a na tej opoce zbuduję Kościół mój i bramy piekieł przeciw niemu nie przemogą".
P. Co się rozumie przez wyraz: opoka?
O. Przez ten wyraz rozumie się sam Piotr św.
P. Dlaczego?
O. Bo Piotr przez Chrystusa został opoką nazwany.
P. Jakże to?
O. Zbawiciel zowie Go Kephas, a wyraz Kephas w języku syryjskim oznacza skałę.
P. Co dodaje Zbawiciel do powyższego wyrażenia?
O. "Tobie dam klucze od Królestwa niebieskiego, cokolwiek zwiążesz na ziemi, to będzie związane i w niebie, a cokolwiek rozwiążesz na ziemi będzie rozwiązane w niebie" (Mt. rozdz. XVI, w. 19).
P. Czy Pan Jezus w te słowa nie ozwał się też do innych Apostołów?
O. Wyrzekł On je także do innych w ogóle Apostołów, ale z pominięciem wyrażenia: tobie dam klucze od Królestwa Niebieskiego; a mówi je tutaj wyłącznie do świętego Piotra, co oczywiście znaczy, że mu zamierzał udzielić władzę szczególną.
P. Co mówi Zbawiciel do św. Piotra w Ewangelii świętego Jana rozdz. XXI w. 15-17?
O. "Paś, mówi, baranki moje – paś owieczki moje".
P. Co Ojcowie Kościoła rozumieją przez wyraz baranki?
O. Rozumieją wiernych.
P. Co rozumieją przez owieczki?
O. Rozumieją pasterzy dusz.
P. Dlaczego?
O. Ponieważ podobnież jako przez owce karmione są jagnięta czyli baranki, tak podobnie pasterze dusz karmią pokarmem duchownym wiernych Chrystusowych.
P. Co z tego wnosisz?
O. Z tego wnoszę, że Zbawiciel Apostołowi Piotrowi zlecił zarząd całego Kościoła, kiedy mu zlecił nie tylko lud ale też i pasterzy (1).
Nauka II
P. Czy są jeszcze inne dowody odnoszące się do urzędu najwyższego pasterstwa i pierwszeństwa św. Piotra między Apostołami?
O. Apostołowie wszędzie tego Apostoła wymieniają na pierwszym miejscu między Apostołami, co też za dowód jego pierwszeństwa służy.
P. Przytocz słowa św. Mateusza rozdz. X w. 2?
O. "Imiona dwunastu Apostołów są: Pierwszy Szymon, którego też Piotrem zowią" itd.
P. Azaliżby się to nie dało tym wytłumaczyć, że Piotr Apostoł dlatego jest najprzód mianowanym, że był najstarszym wiekiem albo że był najpierwszym na Apostolstwo powołanym?
O. Nie, tego nie można mówić, bo Andrzej był i wiekiem starszym i pierwej niż Piotr na urząd Apostolski został powołanym.
P. Przytocz nam, co św. Ambroży mówi nad rozdz. II do Koryntian?
O. "Nie Andrzej, mówi, ale Piotr otrzymał pierwszeństwo".
P. Co mówi św. Hieronim przeciw Jowinianowi? (Libr. I, cap. 17).
O. "Jeden zostaje między dwunastu głową aby uniknąć rozterek, rozdwojenia".
P. Co mówi św. Augustyn w drugiej Księdze o Chrzcie?
O. "Obacz Piotra Apostoła, w którym zwierzchnictwo między Apostołami w tak wysokim stopniu przed innymi jaśnieje".
P. Co mówi św. Optatus?
O. "Piotr został jako głowa między Apostołami ustanowiony, aby jedność Kościoła była utrzymaną".
P. Czy możesz to okazać, że Piotr urząd pasterstwa w Kościele rzeczywiście wykonywał?
O. Tak jest, on urząd ten spełniał zaraz, bezpośrednio po Wniebowstąpieniu Pana Jezusa.
P. Jak i kiedy?
O. On najprzód zgromadza Apostołów i zarządza wybór nowego Apostoła w miejsce Judasza, lubo nawet mógł, według św. Chryzostoma, wybór ten, bez wątpienia, sam dopełnić.
P. Co jeszcze więcej czynił w charakterze swojego najwyższego pasterstwa?
O. On pierwszy ogłaszał Jezusa ukrzyżowanego i pierwszym swoim kazaniem nawrócił trzy tysiące ludu, a tak sam pierwszy Kościół założył.
P. Przytocz jeszcze inne dowody odnoszące się do jego najwyższego pasterstwa?
O. On orzekł, że pogan należy do Chrztu przypuszczać, o czym miał szczególniejsze objawienie Boże.
P. Co jeszcze czynił w charakterze głowy Kościoła?
O. On orzekł w zgromadzeniu Apostołów w Jerozolimie, żeby chrześcijan nawróconych z bałwochwalstwa, od obowiązku obrzezania, prawem Starego Zakonu ustanowionego, uwolnić.
P. Jaki z tego wszystkiego wniosek wyprowadzasz?
O. Że nie ma żadnego punktu wiary, któryby tak w Piśmie św. był uzasadnionym, jak urząd najwyższego pasterstwa św. Piotra.
P. Jakąż uwagę możesz tu dodać?
O. Że nie ma żadnego punktu wiary naszej tak uporczywie przez przeciwników naszych zaprzeczanego, jak najwyższe pasterstwo św. Piotra.
P. Cóż w końcu z tego wszystkiego wnosisz?
O. Że przeciwnicy nasi Pismo św. według swojego upodobania nicują i w nim to tylko uznają, co do ich celów służy.
Nauka III
P. Co wypływa z dowodu, że Piotr św. pozyskał najwyższą i zwierzchnią władzę w Kościele?
O. Z tego wypływa, że następcy św. Piotra toż samo stanowisko i takąż władzę mieć muszą.
P. A to dlaczego?
O. Ponieważ forma zarządu Kościelnego zawsze niezmienną pozostać powinna i taką, jaką Chrystus postanowił.
P. Którzy są następcami św. Piotra?
O. Następcami św. Piotra są rzymscy Biskupi.
P. Dlaczego?
O. Dlatego, że św. Piotr w Rzymie swoją stolicę założył i tamże życie swoje zakończył.
P. Jak odpowiedzieć należy tym, którzy zaprzeczają, że Piotr kiedyśkolwiek w Rzymie był?
O. Należy ich o trzy rzeczy zapytać.
P. O co, najprzód?
O. Jeżeli św. Piotr w Rzymie, jako męczennik za Nerona cesarza nie był umęczonym, to zechciejcie nam wskazać inne jakie miejsce, gdzie umarł?
P. O co, po wtóre?
O. Jeżeli św. Piotr w Rzymie nie umarł, to powiedzcie nam, kto jego zwłoki do Rzymu przyniósł, skąd i kiedy?
P. A co, po trzecie?
O. O to, kto lepiej wiedział o tym, kto był pierwszym Biskupem rzymskim, czy święci Ojcowie Kościoła którzy za czasów apostolskich i pierwszych wieków Kościoła żyli, czy dzisiejsi lutrzy.
P. Co pisze św. Augustyn w liście do Generoza, gdzie wylicza szereg Biskupów rzymskich od samego początku aż do swoich czasów?
O. "Po Piotrze, pisze, nastąpił Linus, po Linusie Klemens".
P. Co pisze św. Optatus? (Libr. II contra Parm.).
O. "Piotr był pierwszym, który na rzymskiej stolicy zasiadł. Po Piotrze nastąpił Linus a po Linusie Klemens".
P. Co pisze św. Ireneusz (Libr. III, c. 3) i św. Epifaniusz (Haer. 27) i wszyscy inni Ojcowie, którzy szereg Biskupów rzymskich podali?
O. Wszyscy oznaczają Piotra, jako pierwszego rzymskiego Biskupa.
P. Co mówi św. Leon? (Fer-I Nat. Apost.).
O. Rzym stał się stolicą całego chrześcijańskiego świata przez stolicę Piotrową.
Nauka IV
P. Czy wszyscy Chrześcijanie obowiązani są do posłuszeństwa rzymskiemu Biskupowi czyli Papieżowi?
O. Tak jest, wszyscy winni mu być posłuszni, jako następcy św. Piotra, jako Namiestnikowi Chrystusowemu i najwyższej głowie Kościoła.
P. Jestże to wielkim grzechem wyłamywać się spod posłuszeństwa Papieża?
O. "Kto się zwierzchności sprzeciwia, ten się rozporządzeniu Bożemu sprzeciwia, mówi św. Paweł Apostoł, a kto się takiemu rozporządzeniu sprzeciwia ten się na wieczne potępienie naraża".
P. Czy wszystkie chrześcijańskie Kościoły powinny zostawać w społecznej jedności z Kościołem rzymskim, czyli ze stolicą św. Piotra?
O. Tak jest, bo tego nauczają jednozgodnie wszyscy święci Ojcowie Kościoła.
P. Przytocz mi o tym słowa św. Ireneusza? (Libr. III, c. 3).
O. "Kościół rzymski jest najznamienitszym, z którym wszystkie inne Kościoły zjednoczonymi być winny".
P. Co mówi św. Cyprian? (Libr. I. Epist. ad plebem universam).
O. "Tylko jeden Bóg i tylko jeden Chrystus, tylko jeden Kościół i jedna stolica założona na skale przez Słowo Pana samego".
P. Co pisze św. Hieronim w swoim liście do Damazego Papieża?
O. "Trzymam się twojej stolicy, która jest stolicą Piotra, wiedząc, że Kościół na skale zbudowany jest".
P. Przytocz mi dalszy ciąg tego listu?
O. "Kto Baranka wielkanocnego w tym domu nie pożywa, ten jest bezbożnym, kto się do tej arki nie schroni, ten w potopie utonie".
P. Jaki jest koniec tego wywodu?
O. "Nie znam Witalisa, nie znam Melecjusza, Paulinus jest mi nieznany; kto z Tobą nie trzyma jest nieprzyjacielem Chrystusa, kto z Tobą nie trzyma ten rozprasza".
P. Czemu zowiemy Kościół katolicki rzymskim Kościołem?
O. Ponieważ Kościół katolicki po całym świecie stolicę rzymską ma w uczczeniu i jemu, z wiernym posłuszeństwem, podlega.
––––––––––
Katechizm Polemiczny czyli Wykład nauk wiary chrześcijańskiej przez zwolenników Lutra, Kalwina i innych z nimi spokrewnionych zaprzeczanych lub przekształcanych, pierwotnie w języku francuskim ułożony przez O. J. J. Szeffmachera Zgrom. Jezusowego, z poprzedzeniem listów dwóch nawróconych pastorów, wykazujących powody nawracania się licznych Protestantów na łono Kościoła Katolickiego. Przełożył z francuskiego na język niemiecki J. M. nauczyciel religii, a z niemieckiego na język polski przełożył i uwagami objaśnił X. Nestor Higin Soter Bieroński kanonik, proboszcz małogoski, prof. semin. kieleckiego. Częstochowa 1883, ss. 165-172.
Przypisy:
(1) Można też bez naciągania rzeczone miejsce: "paś baranki moje, paś owieczki moje" w ogólności i zbiorowo o całym stadzie zrozumieć, porównywając one z miejscami św. Jana rozdz. X w. 1-16, a w szczególności od w. 14 do 16, gdzie głównie mowa jest o owieczkach, których Pasterzem jest Chrystus, które według wyżej przytoczonego miejsca u św. Jana w rozdz. XXI w. 15-17 Pan Jezus Piotrowi do pasania zbiorowo przekazuje. Do całej owczarni Chrystusowej należą zarówno pasterze jako i stado; według tego najwyższy urząd pasterski tegoż Apostoła nad całym stadem Chrystusowym czyli nad wszystkimi wiernymi bez żadnego naciągania się wykazuje. (Przyp. tłum. niemieckiego).
© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Powrót do spisu treści dzieła o. Jana Jakuba Scheffmachera pt.
Katechizm polemiczny
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: