Pomimo szerzącej się niewiary budzi się nowy duch religijny. Człowiek nowoczesny, ten wielki bezbożnik, stał się znów religijnym. Ten prąd religijny jest tak silny, że wpływa nawet na ateizm, i pod jego wpływem stworzyła się dziwna synteza ateizmu z religią. Przytoczę jeden tylko znamienny przykład. Przed kilku laty Leopold Ziegler, ten Nietzsche redivivus, wydał obszerne dzieło pt. Der Gestaltwandel der Götter. Ziegler tak samo jak Nietzsche jest zdecydowanym ateistą. Wiara w Boga się przeżyła. Ale konieczna człowiekowi wiara w jakieś dobro najwyższe, dążność do wyższego celu. Takim celem jest ubóstwienie człowieka. Boga nie ma, ale trzeba go stworzyć i człowiek sam ma się stać Bogiem, wznosząc się do boskiej wielkości. W tym Ziegler widzi istotę religii, i dlatego pomimo ateizmu chce być człowiekiem religijnym, homo religiosus. Sam się zwie pobożnym bezbożnikiem. Nawet ateizm więc stał się pobożnym, i ten ateizm pobożny jest najnowszym zjawiskiem religijności nowoczesnej.
Już z tego jednego przykładu wynika, jak daleko religia nowoczesna odbiega od religii chrześcijańskiej. W ogóle religia nowoczesna tak samo jak etyka wykazuje cały szereg cech sprzecznych z religią chrześcijańską. Religia nowoczesna, ponieważ duszy więcej daje niż radykalna niewiara, jest nawet niebezpieczniejszym wrogiem chrześcijanizmu niż sam ateizm.
–––––––––––
Ks. Dr. Franciszek Sawicki, Dusza nowoczesnego człowieka. Tło moralne i religijne Akcji Katolickiej. Księgarnia Św. Wojciecha. Poznań – Warszawa – Wilno – Lublin [1931], (KSIĄŻNICA AKCJI KATOLICKIEJ NR 10), ss. 97-98. (Fragment rozdziału pt. Religia nowoczesna; obecny tytuł od red. Ultra montes. Pisownię i słownictwo nieznacznie uwspółcześniono).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pozwolenie Władzy Duchownej:
Nihil obstat.
Poznań, dnia 29 stycznia 1931.
Ks. A. Żychliński.
––––
Imprimatur.
Poznań, dnia 3 lutego 1931.
† Bp Dymek, Wikariusz Generalny.
X. Jedwabski. Kanclerz Kurii Arcybiskupiej.
(L. S.) L. D. 1533/31.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
© Ultra
montes (www.ultramontes.pl)
Kraków 2007
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: