KS. JÓZEF DEHARBE SI
–––––––
§ 1. Co to jest wiara i w
co powinniśmy wierzyć?
1. P. Jak nazywa się wiara, którą wyznajemy?
O. Wiara, którą wyznajemy,
nazywa się chrześcijańsko-katolicką.
2. P. Dlaczego nazywamy się chrześcijanami-katolikami?
O. Nazywamy się
chrześcijanami-katolikami dlatego, że jesteśmy ochrzczeni i wierzymy w to wszystko,
co Bóg objawił, a przez Kościół katolicki do wierzenia podaje.
*3. P. A czy są chrześcijanie, którzy nie są katolikami?
O. Są tacy chrześcijanie. Są
oni chrześcijanami, bo są ochrzczeni, ale nie są katolikami, bo nie wierzą w to
wszystko, co Bóg objawił, a czego Kościół katolicki naucza.
4. P. Cóż więc znaczy wierzyć po chrześcijańsko-katolicku?
O. Wierzyć po
chrześcijańsko-katolicku znaczy, uznawać za niewątpliwą prawdę to wszystko, co
Bóg objawił i przez Kościół katolicki do wierzenia podaje.
5. P. Czy można wierzyć po chrześcijańsko-katolicku bez pomocy Bożej?
O. Nie można; bo chociaż
możemy nauczyć się tego, w co powinniśmy wierzyć, jednak Bóg tylko może sprawić,
abyśmy to za prawdę uznawali.
6. P. Czy Bóg daje nam tę pomoc?
O. Bóg daje nam tę pomoc,
bo: 1) łaską swoją oświeca nasz rozum i pobudza wolę, abyśmy uznawali za prawdę
wszystko, co objawił; 2) On daje nam też na chrzcie świętym cnotę wiary, abyśmy
byli skłonni wierzyć zawsze po chrześcijańsko-katolicku.
7. P. Więc cóż jest cnota wiary?
O. Cnota wiary jest cnotą,
od Boga daną, która nas skłania, że uznajemy stanowczo za prawdę wszystko, co
Bóg objawił i przez Kościół katolicki do wierzenia podaje.
8. P. Dlaczego powinniśmy uznawać za prawdę wszystko, co Bóg objawił?
O. Powinniśmy uznawać za
prawdę wszystko, co Bóg objawił, ponieważ On jako najmędrszy nie może błądzić,
a jako najprawdziwszy nie może nas w błąd wprowadzać.
9. P. Co oznaczają te wyrazy: "wszystko, co Bóg objawił"?
O. One oznaczają wszystkie
nauki, które Bóg dla naszego zbawienia ogłosił, najpierw przez Patriarchów i
Proroków, a w końcu przez Syna swego, Jezusa Chrystusa i przez Apostołów.
*10. P. Jakim sposobem przechowało się do naszych czasów to wszystko, co Bóg
objawił?
O. To wszystko, co Bóg
objawił, przechowało się do naszych czasów częścią pisemnie, częścią ustnie;
pisemnie przez Pismo święte czyli Biblię, ustnie przez podanie czyli Tradycję.
*11. P. Co to jest Pismo święte?
O. Pismo święte jest to
zbiór Ksiąg, napisanych przez mężów świętych z natchnienia Ducha Świętego, a
przez Kościół za słowo Boże uznanych.
*12. P. Jak się dzieli Pismo święte?
O. Pismo święte dzieli się
na Księgi Starego i Nowego Testamentu, czyli starego i nowego Przymierza.
*13. P. Które objawienia zawiera Stary Testament?
O. Stary Testament zawiera
objawienia, które Bóg dał ludziom przed przyjściem Chrystusa Pana.
*14. P. Z których Ksiąg składa się Stary Testament?
O. Stary Testament składa
się: z 21 Ksiąg dziejowych, 7
Ksiąg naukowych i 17 Ksiąg prorockich.
*15. P. Które objawienia
zawiera Nowy Testament?
O. Nowy Testament zawiera te
objawienia, które Bóg dał ludziom przez Jezusa Chrystusa i przez Apostołów.
*16. P. Z których Ksiąg
składa się Nowy Testament?
O.
Nowy Testament
składa się: 1) z 4 Ewangelij, według św. Mateusza, Marka, Łukasza i Jana; 2) z
Dziejów Apostolskich św. Łukasza; 3) z 14 listów św. Pawła i 7 listów innych
Apostołów; 4) z Objawienia św. Jana.
*17. P. Czy wystarcza
wierzyć tylko w to, co się znajduje w Piśmie świętym?
O.
Nie wystarcza;
powinniśmy także wierzyć w Tradycję
czyli podanie, to jest w te prawdy objawione, które Apostołowie ogłaszali, lecz
ich nie spisali.
*18. P. Dlaczego
powinniśmy wierzyć tak samo w podanie, jak i w to, co znajduje się w Piśmie
świętym?
O.
Ponieważ
podanie równie jest objawione przez Boga, jak to, co znajduje się w Piśmie świętym. Dlatego upominał św. Paweł
pierwszych chrześcijan: "Stójcie
bracia, a trzymajcie podania, którycheście się nauczyli czy to przez mowę, czy
też przez list nasz" (II do Tess. 2, 14).
*19. P. W cóż więc w
ogólności powinien wierzyć chrześcijanin-katolik?
O. Powinien wierzyć w to wszystko,
co Bóg objawił, a przez Kościół katolicki do wierzenia podaje (naucza), czy to
się znajduje w Piśmie świętym, czy też w podaniu.
*20. P. Dlaczego jest
rzeczą koniecznie potrzebną, aby nam Kościół katolicki ogłaszał prawdy
objawione?
O. Ponieważ tylko Kościół
katolicki może nam powiedzieć z pewnością nieomylną, co Bóg objawił.
*21. P. Dlaczego tylko
Kościół katolicki może nam powiedzieć z pewnością nieomylną, co Bóg objawił?
O. Ponieważ: 1) tylko Kościół
katolicki ma niesfałszowane Pismo święte i podanie, w których znajduje się objawienie Boskie; 2) ponieważ tylko
Kościół katolicki tłumaczy prawdziwie i nieomylnie Pismo święte i podanie.
† 22. P. Czy nie wolno
nikomu tłumaczyć Pisma świętego i podania inaczej, jak Kościół katolicki
wykłada?
O. Nie wolno, bo kto by
inaczej wykładał, znieważałby Ducha Świętego, który uczy Kościół tak rozumieć
Pismo święte i podanie, jak powinny być rozumiane.
Upomnienie: Zachowaj przez całe życie naukę świętego katolickiego Kościoła, bo gdy wierzysz we wszystko, co Kościół katolicki naucza, wierzysz samemu Bogu.
§ 2. O potrzebie wiary
23. P. Czy wiara jest koniecznie potrzebną do zbawienia?
O. Wiara jest koniecznie
potrzebną do zbawienia, bo Pan Jezus powiedział: "Kto nie uwierzy, będzie potępiony" (Mk XVI,
16).
24. P. Czy każda wiara zbawia?
O. Nie każda; zbawia tylko
wiara prawdziwa, której nas nauczył Chrystus Pan, bo On powiedział, że kto Jemu
nie wierzy, nie ujrzy zbawienia wiecznego.
*25. P. Dlaczego tylko ta wiara zbawia, której nauczył Chrystus Pan?
O. Dlatego, że bez tej wiary
nie moglibyśmy korzystać z tego wszystkiego, co uczynił dla zbawienia naszego
Jezus Chrystus, który sam jeden może nas zbawić.
26. P. Któryż Kościół naucza tej samej, prawdziwej wiary, której nauczał
Jezus Chrystus?
O. Tej samej prawdziwej
wiary, której nauczał Jezus Chrystus, naucza tylko Kościół katolicki.
† 27. P. Dlaczego tylko Kościół katolicki naucza tej samej prawdziwej wiary,
której nauczał Jezus Chrystus?
O. Ponieważ tylko Kościół
katolicki otrzymał tę prawdziwą wiarę od Jezusa Chrystusa przez Apostołów i
zachowuje ją bez błędu jako najdroższy skarb, który mu powierzył Pan Jezus.
Upomnienie: Ciesz się, że należysz do Kościoła katolickiego i często dziękuj za to Bogu, gdyż, jak mówi św. Augustyn: "nie ma większego bogactwa, większego skarbu nad katolicką wiarę", dlatego właśnie, że jest jedynie prawdziwą wiarą i że ona tylko może cię zbawić.
§ 3. O przymiotach wiary
*28. P. Jaką powinna być wiara nasza?
O. Nasza wiara powinna być:
1) powszechną, 2) mocną, 3) żywą, 4) stałą.
*29. P. Kiedy jest wiara nasza powszechną?
O. Wiara nasza jest
powszechną, jeśli wierzymy nie tylko w prawdy niektóre, lecz we wszystkie,
które nam Kościół katolicki do wierzenia podaje.
*30. P. Kiedy jest wiara nasza mocną?
O. Wiara nasza jest mocną,
jeśli wierzymy bez najmniejszego powątpiewania. Tylko mocna wiara podoba się
Bogu i tylko taką wiarę nagradza Bóg, jak nagrodził np. mocną wiarę Abrahama;
powątpiewanie zaś karze, jak ukarał powątpiewanie Mojżesza i Aarona.
*31. P. Kiedy jest wiara nasza żywą?
O. Wiara nasza jest żywą,
jeśli według niej żyjemy, to znaczy: jeśli unikamy złego, a czynimy dobre,
jak wiara nakazuje, bo Pismo święte mówi: "Jako ciało bez duszy martwe jest, tak
i wiara bez uczynków martwa jest" (Jak. II, 26).
*32. P. Kiedy jest wiara nasza stałą?
O. Wiara nasza jest stałą,
jeśli gotowiśmy raczej wszystko utracić, nawet życie, niż zaprzeć się wiary.
Taką stałą wiarę mieli męczennicy święci, bo śmierć ponieśli, a nie odstąpili
wiary.
†33. P. Co prowadzi do porzucenia czyli odstępstwa od wiary?
O. Do odstępstwa od wiary
prowadzi:
1) pycha i lekkomyślne
rozumowanie o tajemnicach wiary;
2) zaniedbywanie obowiązków
religijnych i życie występne;
3) czytanie książek
bezbożnych i nieobyczajnych i przestawanie z ludźmi złymi.
*34. P. Przez co mianowicie powinniśmy okazywać, że mamy wiarę mocną i stałą?
O. Wiarę mocną i stałą
powinniśmy okazywać szczególniej przez to: żebyśmy się jej nigdy, nawet
pozornie, nie zapierali, lecz wyznawali ją wszędzie otwarcie słowami i
uczynkami; bo Pan Jezus wyraźnie tego żąda, mówiąc: "Wszelki tedy,
który mnie wyzna przed ludźmi, wyznam go ja też przed Ojcem moim, który jest w
niebiesiech. A któryby się mnie zaparł przed ludźmi, zaprę się go i ja przed
Ojcem moim, który jest w niebiesiech"
(Mt. X, 32-33).
35. P. Czy jest jaki szczególny znak, którym chrześcijanin-katolik wyznaje
swoją wiarę?
O. Takim znakiem jest znak
krzyża świętego.
36. P. Kiedy powinniśmy czynić znak krzyża świętego?
O. Dobry to i zbawienny
zwyczaj, czynić znak krzyża świętego często, mianowicie wstając i kładąc się
spać, przed i po modlitwie, przed każdą ważniejszą sprawą, we wszystkich pokusach
i niebezpieczeństwach.
37. P. Dlaczego jest rzeczą zbawienną, czynić znak krzyża świętego?
O. Ponieważ nabożnym
żegnaniem uzbrajamy się przeciw pokusom złego ducha, i dostępujemy wielu łask
Bożych.
–––––––––––
Katechizm rzymsko-katolicki podług Ks. J. Deharbe T. J. dla szkół ludowych. We Lwowie. NAKŁADEM ZAKŁADU NARODOWEGO IMIENIA OSSOLIŃSKICH. 1885, ss. 65-73.
© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Powrót do spisu treści
Katechizm rzymsko-katolicki
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: