PRZEPISY KOŚCIOŁA ODNOSZĄCE
SIĘ DO WSPÓŁŻYCIA KATOLIKÓW Z HERETYKAMI
Ks. Franciszek Bączkowicz
CM
Przepisy te ustanowione są
w tym celu, aby katolicy nie narażali się na popadnięcie w herezję, a heretycy
nawrócić się mogli na wiarę prawdziwą.
-
Heretycy formalni, to jest ci,
którzy świadomie trwają w herezji, są na drodze potępienia i dlatego trzeba
starać się o ich nawrócenie.
-
Heretycy podlegają ekskomunice
(kan. 2314), a wszyscy ich poplecznicy i obrońcy są podejrzani o herezję
(kan. 2316). Wyłączeni ze współuczestnictwa wiernych mają w Kościele prawa
ograniczone, chociaż jako ochrzczeni podlegają jurysdykcji Kościoła (por.
kan. 87).
-
Katolikom jest wzbronione uczestnictwo
z heretykami w sprawach religijnych (communicatio in sacris). Nie wolno
więc heretyków dopuszczać do uczestnictwa w nabożeństwach (communicatio
passiva), ani też brać udziału in sacris haereticorum (c. activa).
-
Communicatio in sacris activa
et formalis, czyli udział z intencją heretycką, jest wyznawaniem herezji
i dlatego zawsze niedozwolony. Communicatio in sacris activa materialis,
czyli udział bez intencji heretyckiej, np. obecność na ślubie lub na pogrzebie,
choć w ogólności jest wzbroniony, jednak dla ważnych przyczyn jest dozwolony
(por. kan. 1258).
-
Communicatio in sacris passiva.
Żaden ekskomunikowany nie ma prawa być obecnym na nabożeństwach katolickich,
z wyjątkiem kazania. Od biernego udziału nie trzeba usuwać ekskomunikowanego,
który jest toleratus; jeżeli jest vitandus (czyli taki, którego należy
unikać), trzeba go wydalić, a gdyby tego nie można zrobić, trzeba zaprzestać
nabożeństwa, o ile to jest możliwe bez zbytniej niedogodności; od
czynnego uczestnictwa, które mieści w sobie pewien udział w odprawianiu
nabożeństw, trzeba oddalić nie tylko tego, który jest vitandus, lecz także
każdego wyrokiem stwierdzającym lub skazującym albo notorycznie ekskomunikowanego
(kan 2259 §1 i 2).
-
Zastosowanie zasad wyrażonych
w kan. 1258 i 2259:
-
Heretycy, jako ekskomunikowani,
nie mogą sprawować sakramentów i sakramentaliów; gdyby jednak mimo zakazu
administrowali, sakramenta będą ważnie udzielone, acz niegodziwie; jedynie
rozgrzeszenie dane przez kapłana, na którego ekskomunika została nałożona
lub stwierdzona wyrokiem sądowym, jest nieważne.
-
Z rąk heretyków nie wolno przyjąć
chrztu, chyba że zachodzi ostateczna konieczność (extrema necessitas);
kto by poza tym wypadkiem przyjął chrzest od heretyka, jest irregularis
ex delicto (kan. 985). Katolik, który swe dzieci daje do chrztu lub na
niekatolickie wychowanie heretykom, wpada w ekskomunikę zastrzeżoną ordynariuszowi
(kan. 2318). Heretykom nie wolno trzymać dzieci katolickich rodziców do
chrztu (kan. 765 n. 2) lub do bierzmowania (kan. 795).
-
Ponieważ nie wolno udzielać
komunii św. osobom jawnie niegodnym (publice indignis), do których zalicza
się ekskomunikowanych, obłożonych interdyktem, jawnych infamisów (kan.
855 § 1), dlatego i heretykom z tego tytułu nie wolno udzielać komunii
św. (por. kan. 731 §2).
-
Heretyków nie można ważnie przyjąć
do stowarzyszeń kościelnych (kan. 693).
-
Wolno modlić się za nich a nawet
mszę św. odprawić prywatnie et remoto scandalo; gdyby jednak byli nietolerowani,
to tylko o ich nawrócenie (kan. 2262 §2).
Heretycy nie mają prawa słuchać mszy św.; nie ma jednak obowiązku wydalać
ich, jeżeli są tolerowani (po myśli kan. 2259).
-
Heretycy i schizmatycy są wykluczeni
od przyjmowania sakramentów; dlatego chociażby byli bona fide w błędzie
i o sakramenta prosili, można im ich udzielić tylko po wyrzeczeniu się
błędów i pojednaniu się z Kościołem (kan. 731 §2) (zob. o tym np.
D’ Annibale, Summula theol. mor.,
III, n. 317; Gé nicot, Theol. mor.,
II, n. 298; Gury - Ferreres, Theol. mor., II, n. 506, 7-8).
-
Heretycy mogą korzystać z benedykcji
kościelnych dla otrzymania światła wiary a z nim zdrowia ciała (kan. 1149),
oraz z egzorcyzmów (kan. 1152); tylko nietolerowani są odsunięci od sakramentaliów
(kan. 2260).
-
Gdyby duchowny dopuścił się
jawnej herezji, traci tym samym, przez milczące zrzeczenie się i bez dalszej
deklaracji, wszystkie swe urzędy kościelne (kan. 188 n. 4).
Ks. Franciszek Bączkowicz CM,
PRAWO
KANONICZNE. PODRĘCZNIK DLA DUCHOWIEŃSTWA,
T. I, 1957. WYDAWNICTWO DIECEZJALNE ŚW. KRZYŻA W OPOLU, ss. 159-161.
© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Cracovia MMIV, Kraków 2004
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: