DOGMATYKA KATOLICKA

CZĘŚĆ OGÓLNA

KRÓTKO NAPISAŁ

KS. JACEK TYLKA
 

V. Traktat

O Kościele Chrystusowym

"Kościół" (jest to) "filar i utwierdzenie prawdy" (1 Tym. 3, 15).

Część I.

O Kościele Chrystusowym w ogóle

Rozdział I.

O USTANOWIENIU I ISTOCIE KOŚCIOŁA

Artykuł IV.

O wiecznym trwaniu Kościoła

Teza LXIII. Kościół, ustanowiony przez Chrystusa Pana, ma trwać aż do skończenia świata

Teza ta wypływa ze Składu Apostolskiego: "wierzę w święty Kościół powszechny" (1).

Przeciwnikami tej tezy byli Gnostycy, Montaniści, Manichejczycy, Katarowie, Beguardowie, Beguiniści, Socynianie, Anabaptyści, Kwakrowie, Swedenborgianie, Mormonowie. Twierdzili oni, że Kościół może przestać istnieć i że Bóg tego nawet nie mógł chcieć, aby on wiecznie istniał, bo musiałby wtedy zadać gwałt wolności człowieka.

1. Już w Piśmie św. Starego Zakonu przepowiedziane jest Królestwo Mesjasza, które ma trwać wiecznie; a tym królestwem jest właśnie Kościół Chrystusowy. I tak Ezechiel (37, 25-26) mówi: "A Dawid, sługa mój, książęciem ich na wieki. I uczynię z nimi przymierze pokoju, przymierze wieczne będzie im i ugruntuję je i rozmnożę i dam świątynię moją w pośrodku nich na wieki". Prorok Daniel (2, 44): "A we dni onych królestw wzbudzi Bóg niebieski królestwo, które się na wieki nie rozproszy: a królestwo jego nie będzie dane ludowi innemu: a połamie i zniszczy te wszystkie królestwa, a samo stać będzie na wieki".

2. Ta prawda jeszcze daleko jaśniej wyrażoną jest w Piśmie św. Nowego Zakonu. I tak mówi Anioł (Łk. 1, 32-33): "Ten będzie wielki, a będzie zwan Synem Najwyższego: i da mu Pan Bóg stolicę Dawida Ojca jego: i będzie królował w domu Jakubowym na wieki: a królestwa jego nie będzie końca". Chrystus Pan zaś wyraźnie mówi do Piotra (Mt. 16, 19): "A ja tobie powiadam, iżeś ty jest opoka, a na tej opoce zbuduję Kościół mój: a bramy piekielne nie zwyciężą go", to znaczy, że Kościół Jego wiecznie trwać będzie. Podobnie mówi św. Paweł (1 Kor. 15, 25-26): "A ma królować, ażby położył wszystkie nieprzyjacioły pod nogi jego. A ostatnia nieprzyjaciółka będzie zniszczona śmierć".

3. Podobnie nauczają i Ojcowie Kościoła. Tak np. św. Hieronim (in Amos comment.) mówi: "Z tego pojmiemy, że Kościołem mogą aż do końca świata wstrząsać prześladowania, ale nie mogą go obalić". A św. Augustyn (in Ps. 61, n. 6) pisze o nim: "Nie nachyli się ku upadkowi do końca wieków".

4. Potwierdza to i rozum wiarą oświecony. Albowiem Kościół ustanowiony jest dla religii Chrystusowej, która ma trwać zawsze i niezmiennie; zatem i Kościół ma trwać po wszystkie wieki.

Zarzut 1. Lecz powiesz: Słowa (Łk. 18, 8): "Syn Człowieczy, przyszedłszy, izali znajdzie wiarę na ziemi?" wyraźnie okazują, iż Kościoła nie będzie, kiedy On przyjdzie po raz drugi. Odpowiadamy, iż te słowa zapowiadają tylko, że bardzo wielu odpadnie przy końcu świata od wiary Chrystusowej i że będą czasy, w których mała część ludzi będzie przejętą żywą i głęboką wiarą, ale nie dowodzą, że Kościół nie będzie istniał.

Zarzut 2. Ponieważ człowiek ma wolną wolę, więc każdy może oderwać się od Kościoła, a kiedyś może przyjść czas, w którym zechcą to uczynić wszyscy. Gdyby zaś Kościół miał istnieć wiecznie z woli Bożej, musiałby Stwórca pozbawić przynajmniej część ludzi wolności, aby ich w Kościele zatrzymać.

Na to odpowiadamy, że po 1) przepowiednia przyszłości nie pozbawia nikogo wolnej woli, a po 2) Pan Bóg powołuje do Kościoła i sprawia swą łaską, że ludzie garną się do niego dobrowolnie, nie ulegając żadnemu przymusowi.
 

Dogmatyka katolicka. Część ogólna. Krótko napisał X. J. Tylka. Drugie wydanie. Tarnów 1900, ss. 273-274.

Przypisy:
(1) Tutaj także należą propozycje Quesneliusza 95 i synodu w Pistoi 77 potępione przez Stolicę Świętą.

© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Kraków 2005

Powrót do spisu treści V części Dogmatyki

POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: